Hvordan skape aktivitet i skolegården?

Friminuttet er en viktig del av skolehverdagen! Det gir elevene en pause fra bøkene og en mulighet til å tømme hjernen, trekke frisk luft og forberede seg til en ny læringsøkt. Selv om fysisk aktiv læring får en stadig større plass i klasserommet er friminuttene en mulighet til å være ekstra aktive.

Et godt uteområde er viktig for barnas fysiske og psykiske helse! En godt planlagt skolegård fremmer fysisk helse, utjevner sosiale helseforskjeller, reduserer mobbing og uro blant elevene og stimulerer til trivsel, motivasjon og læring. I tillegg er det flere skoler hvor skolegården brukes aktivt av nærmiljøet utenfor skoletiden. Det er derfor viktig at uteområdene er tilrettelagt for ulike typer bruk.


Fysisk aktivitet gjør et elevene presterer bedre på skolen. Det beviser nok en ny studie på fagfeltet hvor 2000 tilfeldig utvalgte ungdommer fordelt på 30 skoler i Norge fikk 2 ekstratimer med fysisk aktivitet på timeplanen hver uke. 


På ti av skolene hadde elevene lærerstyrt aktivitet, på ti andre skoler bestemte elevene aktivitet selv og på de siste ti skolene fulgte elevene vanlig opplegg for sammenligningens del. Begge de to første testgruppene forbedret prestasjonene sine på de nasjonale prøvene! Økt aktivitet trigger mekanismer i hjernen som kan øke læring og gi bedre konsentrasjon. 

 

De fleste skolegårder har som regel ett eller flere åpne områder som innbyr til ballspill. Kanskje har de ett og annet klatrestativ med sklie og noen husker. Problemet med mange skolegårder er at de ofte ikke favner alle aldersgruppene ute i friminuttet og kan gi ensidig aktivitet. Nå skal det sies at barn er oppfinnsomme skapninger og det skal ikke så mye til for å skape aktivitet i skolegården på barnetrinnet. 

 

Aktivitetskasse:
En aktivitetskasse kan være kjekt å investere i. Enten at hver klasse har sin egen kasse eller at flere klasser er sammen om utstyret i en kasse. I disse kassene bør det være et lite utvalg av forskjellige typer baller. Disse bør være slitesterke og kunne tåle asfalt, gress og grusunderlag. Hoppetau og hoppestrikk er kjekt å ha i en sånn kasse. Et par rokkeringer og kjegler er også fint å ha her. Kjennetegn for utstyret er at det bør være solid og tåle hyppig bruk av mange over lengre tid. Racketspill er også populære utespill og er en fin aktivitet å inkludere i en slik kasse.   

Asfaltmaling

 

Trenger skolegården eller lekeområdet i barnehagen eller parken et løft? Asfaltmaling kan være tingen! Bruk asfalten som et lerret og få mørke, kjedelige overflater til å blomstre i farger. De dekorative markeringene inviterer til lek og moro for barna. Markeringene finnes i en rekke utførelser og gir morsomme og kreative måter å lære staving eller å telle på. 

 

Hvorfor asfaltmaling?

  • Laget avprefabrikkert termoplast, som er miljøvennlig og har høy UV-bestandighet.
  • Materialet avgir ingen miljøskadelige stoffer, verken ved påføring eller fjerning.
  • Fargestoffene er organiske og inneholder ikke tungmetaller.
  • UV-bestandigheten sikrer lyse og skinnende farger over tid.
  • Asfaltmalingen har høy friksjon, noe som minsker risikoen for glatte overflater og gjør det trygt for barna å leke på.

ASFALTMALING

Huskestativ

 

  • Et naturlig samlingspunkt i skolegården
  • Populært blant barn i alle aldre.
  • Husking er gøy!
  • Husking øker kroppsbeherskelsen
  • Husking gir barna en oppfatning av rom.
  • Husking uvikler grovmotoriske ferdigheter.
  • Husking utvikler finmotorikken som grepsstyrke, hånd-, arm- og fingerkoordinasjon.
  • Husking utvikler kjernemuskulatur og balanse. 

 

 

HUSKESTATIV

Klatrestativ

 

  • Å klatre er en populær aktivitet barn liker godt.
  • Klatring trener motorikk og selvtilliten til barna øker når de klarer å nå nye høyder.
  • Klatring bygger grunnleggende ferdigheter som konsentrasjon, forståelse av kroppens plass i rommet samt balanse, hånd- og fotkoordinasjon og smidighet. 
  • Klatrestativ gir ungene utfordringer og aktiv trening av styrke og sensoriske ferdigheter mens de leker.

KLATRESTATIV

Populære aktiviteter til ungdoms- og videregående skoler.

 

Ungdomsskolen er en utfordrende tid. Mange er aktive på fritiden med ulike idretter men i friminuttene på skolen er dette en gruppe som er vanskeligere å aktivisere. Mange føler at når de er kommet på ungdomsskolen er de for store til å leke i friminuttene, samtidig som at mange syns at det hadde vært fint å drive med noe aktivitet. 


Ball er alltid en vinner.  Pannabaner har også vært en suksess hos mange ungdomsskoler. Andre bestselgere er sandvolleyball, bordtennis, basketball og fotball. I løpet av de siste årene har også frisbeegolf seilet opp på toppen som en populær aktivitet. 


 

PANNABANE

SANDVOLLEYBALL

BORDTENNIS

BASKETBALL

FOTBALL

FRISBEEGOLF