Aktivitetstips med Dragonskin skumball

Dragonskinballer er vår mestselgende skumball! Den er trukket med ekstra sterk PU hud som er vanskeligere å pille i stykker og den varer derfor lengre enn andre baller av skum med trekk. Ballen kommer i en rekke farger og størrelser og er helt suveren til stikkball og dodgeball på grunn av at den er fast samtidig myk nok til at den ikke gjør vondt å bli truffet av.  Passer perfekt i barnehagen, gymsalen og eller i skolegården. Under kan du se tips til leker hvor Dragonskinballen er et strålende valg!


Tradisjonell stikkball

To personer står overfor hverandre med en softball. Både størrelsen på ballen og avstanden mellom dem kan varieres. De kaster etter tur og prøver å treffe den andre. Den som er blink forsøker på alle mulige måter å unngå å bli truffet. Trening på tvers av salen. En kan gjøre det til en konkurranse ved å se hvem får flest treff på 5 min, eller så kan en si at førstemann til 15 treff har vunnet (kommer ann på hvor lenge aktiviteten skal vare. eks. 5 treff= kort kamp, 15 treff=lang kamp).

 

Hensikt: Her trenes grunnleggende ferdigheter med ball og øye-hånd koordinasjon. «Blinket» får også utfordret reaksjonsevnen sin.

Progresjon:Dersom øvelsen blir for vanskelig kan en korte ned avstanden. For å gjøre det vanskeligere kan en øke avstanden eller si at en bare kan kaste med «feil» arm.


Fotballsisten

Som i den tradisjonelle sistenleken er det en person som «har den» og skal prøve å ta de andre. I denne varianten tar man de andre ved å spenne en softball på dem. Den som blir truffet blir tatt og må «ha den».

Variasjon - En annen variant en kan spille er at den som «har den» skal prøve å treffe flest mulig ganger på et minutt. Tell høyt! En kan utføre begge variantene ved å kaste ballen i stedet for å sparke.

Tilpasningsmuligheter - Er det mange deltakere i gruppen som er utrygge med ball, og en del som spiller fotball aktivt, kan en tilpasse med at de med erfaring bare kan sparke med «feil» fot. Som voksenperson bør en passe på at det ikke foregår «mosing», en skal kun sparke ballen – ikke bruke all kraften en har.


Kanonball/Stikkball

Laget består av 6-10 spillere. Likt antall spillere på hvert lag.  Mix-lag skal ha samme antall menn og damer på hvert lag. 


BANEN: Målene er samme størrelse som en volleyballbane 18x9 meter.   
 

SPILLET: Formålet med spillet er å eliminere alle motstandernes spillere på. Det gjøres på to måter: 
1. Treffe motstanderen med en ball fra skuldrene og ned.
2. Gripe en ball fra en motstander.

 

START: Spillerne tar oppstilling bak sin endelinje.  Spillet begynner ved at to til seks baller plasseres langs midtlinjen.  På signal fra dommer kan lagene løpe mot senterlinjen og ta ballene.  Når ballen er tatt, må denne bringes bak endelinjen før den kan kastes mot motstanderen.

 

TID OG SEIER: Det laget som først eliminerer motstanderens spillere er vinneren. Hver konkurranse varer i fem minutter. Beste laget av tre omganger er vinneren.

 

TIME-OUT: Hvert lag har rett til 30 sek. time-out per spill.  Under time-out kan bytter foretas.

 

FEMSEKUNDERS-REGEL: Hindrer uthaling av tid.  Når ett lag holder alle ballene, må en av ballene kastes innen fem sekunder.

 

DOMMEREN: Dommeren er suveren når det gjelder alle avgjørelser. Dette gjelder Treff, fem-sekundersregel, og ellers alle situasjoner som måtte oppstå. Det forventes at alle Kanonballspillere følger gjeldende regler. Motstander laget skal heller ikke sjikaneres eller utsettes for «stygt» språk.  Man takker alltid for kampen.


Drager i lag

  • Deltagerne deles inn i lag. Hvert lag har sin egen farge. Det vil si at har du bare tre dragonskinballer med forskjellig farge, har du tre lag.
  • Har du rundt 24 deltagere, trenger dere et område på størrelse med en håndballbane. Har du færre baller enn seks stykk, kan det spilles på en mindre bane. 
  • Utenfor banen har hvert lag et område kalt «kirkegård» hvor de «døde» kan stå. («Døde» er de som er truffet av ball og er ute av spillet.)
  • «Drager i lag» spilles etter kanonballregler, men spillere på samme lag  spille ballen til hverandre og her er det viktig at det ikke går mer enn tre kast før du må skyte. (Å skyte: kaste ballen)
  • Du kan ikke skyte en spiller som står med en ball.
  • Det er ikke lov å ta, sparke til eller flytte det andre lagets baller.
  • Når du blir skutt og dør, må du gå til gruppens kirkegård.
  • Når alle spillerne på et lag er døde, slutter runden.
  • Alle levende spillere utløser et poeng for sitt lag, når poengene er skrevet ned er alle inkludert i spillet igjen.
  • Når spillet er over, telles lagets poeng. Laget med flest poeng vinner.

Rør dragens skinn

  • Deltagerne deles inn i lag. Hvert lag har sin egen farge. Det vil si at har du bare tre dragonskinballer med forskjellig farge, har du tre lag.
  • Har du rundt 24 deltagere, trenger dere et område på størrelse med en håndballbane. Har du færre baller enn seks stykk, kan det spilles på en mindre bane. 
  • Spillerne på samme lag spiller sammen til de kommer så nær en motstander at denne kan røres med ballen, uten at laget slipper tak i ballen. 
  • Du kan ikke røre en spiler som står med en ball. 
  • Det er ikke lov å ta, sparke til eller flytte det andre lagets baller.
  • Når du er rørt av en ball, «dør» du og du må løpe en gang rundt banen for å få registrert et negativt poeng for å få være med i spillet igjen.
  • Når spillet er over, telles lagets poeng. Laget som har færrest poeng vinner. 

Løpende elg

Løpende elg er inspirert av Tor Heiestads gull i OL i 1988 på løpende villsvin. Du kan bruke gymsalen for å gjennomføre aktivitetene, men den er også fin å gjennomføre utendørs.

Se spilleregler her >>