Fallskjermleker

Kommunikasjon - Samarbeid - Lagarbeid. Fallskjermlek er utgangspunktet for mange gruppeaktiviteter som er bra for barnas motoriske utvikling.

 

 

Fallskjermleker som gruppeaktivitet har en rekke fordeler: De utvikler sosiale relasjoner, fremmer gruppeintegrering og personlig utvikling innad i gruppen. Lek med fallskjermer er morsomt, annerledes og spennende. Fallskjermene er enkle å sette opp og de egner seg godt til både utendørs og innendørs lek. Et pedagogisk verktøy som gjør det mulig å holde en rekke aktiviteter.

 

Fallskjermlek 1

La barna få utforske hvordan fallskjermen oppfører seg! Start med at barna tar tak i kantene ytterst på fallskjermen, la de kjenne på den, riste i den og bevege den sammen for å lage bølger og daler. La barna eksperimentere med farten, sakte til å begynne med før de skrur opp tempoet og beveger fallskjermen fortere og fortere.

 

Fallskjermlek 2

Be barna om å stille seg rundt fallskjermen, slik at de står jevnt fordelt rundt hele. Barna skal holde fallskjermen godt fast med to hender. Hvert barn skal deretter sakte dra mer og mer i fallskjermen slik at den blir spent og stram. Hold slik en god stund... Hvor lenge klarer man å holde før noen må gi slipp?

 

Fallskjermlek 3

Barna stiller seg rundt fallskjermen.

  • Barna skal så holde fallskjermen med en hånd og løpe i en retning.
  • Så byttes det på og barna holder i fallskjermen med to hender og ta lange steg.

Løp først den ene veien, og så den andre. Hold fallskjermen stram. Farten kan reguleres med musikk.

 

Fallskjermlek 4
Barna står med ansiktet inn mot fallskjermen og holder den med begge hender. Uten å bevege føttene, skal de feks. løfte opp, ned, til siden, høyre, venstre osv. Hjelper å lære forskjell på retninger og bedrer balansen.

Fallskjermlek 5
Barna står i bøyd stilling mot fallskjermen. Hold fallskjermen i håndtakene med 2 hender. Tell 1,2,3. Ved «klar» signal hopper alle barna opp på samme tid med henda i været og drar fallskjermen med seg på veien opp. Fallskjermen fylles opp med luft og lager en stor boble som langsomt faller ned igjen. Når fallskjermen er fylt opp med luft over barna, kan de smette inn under den. La fallskjermen sakte falle ned over hodene på barna.



Fallskjermlek 6 | Med softball/skumball
Barna står oppreist og vendt mot fallskjermen. De skal holde i fallskjermen med begge hender. Legg skumballen oppå fallskjermen og barna skal så rulle og sprette ballen over fallskjermen uten at den faller ned. Med flere baller øker vanskelighetsgraden.



Fallskjermlek 7 | Utendørs med softball/skumball
Barna står bøyd vendt mot fallskjermen og holder håndtakene med begge hender. Plasser en softball i midten. Tell 1,2,3. Ved «klar» signal hopper barna samtidig opp med henda i lufta og forsøker å bruke fallskjermen som et "springbrett" for å kaste ballen så høyt som mulig.

SOSIALE RELASJONER

MORSOMT

ANNERLEDES

SPENNENDE

 

 

Fallskjermlek 8 | Med softball/skumball
Når barna er blitt flinkere til å kontrollere ballen på fallskjermen, forsøk å få de til å styre/rulle ballen forsiktig over til et bestemt barn. Rull ballen videre til neste barn slik at alle får hver sin tur.


Fallskjermlek 9 | Med softball/skumball
Når barna mestrer å trille ballen med fallskjermen til hverandre, kan de øve på å trille ballen rundt og rundt. Første barnet sender ballen til sin høyre sidemann og slik fortsetter det. Når dette går greit, kan tempoet settes opp litt.



Fallskjermlek 10 | Med ping-pong baller/bordtennisballer
Legg en eller flere baller på fallskjermen som barna skal holde tett oppunder hakene sine. Be de blåse ping pongballene rundt på duken.

 

Fallskjermlek 11
Del gruppen i 2. Plasser lag 1 rundt fallskjermen. Be de holde håndtaket med 1 hånd, høyt over hodet. I den andre hånden holder de en liten ball. Lag 2 stiller seg annenhver en foran de i lag 1. Så skal barna gå raskere og raskere uten å miste ballene.

Fallskjermlek 12 | |Med 2 baller i ulike farger

Del gruppen i 2 lag. Hver gruppe har hver sin del av fallskjermen. Barna står i bøyd stilling. De 2 ballene i ulike farger er på duken. En etter en beveger lagene seg opp og ned for å flytte ballene. Målet er å klare å vippe ballen til motstanderlaget av fallskjermen for å vinne runden.

 

Fallskjermlek 13 | Med erteposer i 2 ulike farger
Del gruppen i 3. Plasser alle erteposene under fallskjermen. Et lag er plassert rundt fallskjermen og løfter den opp og ned i rytme/bølger. På samme tid skal de 2 andre
lagene forsøke plukke opp så mange poser som mulig av sin farge. uten å komme borti fallskjermen.

 

Fallskjermlek 14 | Med erteposer og rokkeringer i ulike farger.
Legg ringene under fallskjermen. Et lag løfter fallskjerme opp og ned i bølger. Det andre laget skal forsøke å legge flest mulig erteposer med tilsvarende farge i rokkeringene. Det laget som legger flest erteposer i flest ringer på kortest tid - vinner!