Femkamp

Femkamp er som navnet tilsier, en konkurranse med frem øvelser/grener.  Femkamp kan spilles både inne- og utendørs i kroppsøvingstimen og i friminuttene. Femkamp kan også anbefales til teambuilding og som selskapslek

Gren 1 | Poengmatte med erteposer

Kasteavstand: mål opp ca. 4 meter fra kanten på poengmatten, og lag et merke. Alle skal kaste erteposene fra dette merket.
Omganger: dere blir enige om hvor mange omganger dere skal spille.

 

Poeng: den spilleren som får høyest poengsum vinner og får flest poeng ved utdelingen.

Gren 2 | Ringspill

Avstand: mål opp ca. 2 meter fra ringspillet, og lag et merke. Alle skal kaste ringene fra dette merket.
Omganger: dere blir enige om hvor mange omganger dere skal spille.
 

Poeng: den spilleren som får høyest poengsum vinner og får flest poeng ved utdelingen.

Gren 3 | Disc Boccia

Hver spiller får en disc. Den som starter omgangen, kaster ut den rosa discen fra et gitt startpunkt. Alle kaster så etter tur og orden fra startpunktet helt til alle discene er kastet ut. Spilleren som kastet nærmest den rosa discen vinner omgangen og får flest poeng.

Dere blir selv enige om hvor mange omganger dere skal spille.

Om dere er flere enn 8 spillere kan dere hente inn igjen de discene som har blitt kastet, men som ikke er med i kampen om 1 til 3 plass. Altså de som ligger lengst unna den rosa discen.

 

Eksempel på poengutdeling:

  • 3 poeng til den som er nærmest den rosa discen

  • 2 poeng til den som er nest nærmest den rosa discen

  • 1 poeng til den som er tredje nærmest den rosa discen

Den spilleren som får flest poeng sammenlagt vinner og får flest poeng ved utdelingen.

Gren 4 | Dart – pilkast

Enkel variant: kast et bestemt antall piler og legg sammen poengene. Dere blir enige om hvor mange omganger dere skal spille, og den som får flest poeng vinner.

 

Killervarianten: deltakerne kaster første kastet med feil hånd for å velge et tall. Spilleren får et tall mellom 1 og 20.

 

Eksempel: spiller nr. 1 traff feltet som er markert med nr. 14.
Når det er han/hun sin tur igjen må han/hun prøve å få fem poeng i de feltene som tilhører nr. 14.
Treff i de store feltene som tilhører nr. 14 gir 1 poeng, treff i det lille feltet som tilhører nr. 14 gir 3 poeng, og treff i det ytterste minste feltet gir 2 poeng.

 

Når en spiller har samlet 5 poeng i sitt felt, blir den spilleren Killer og kan kaste i feltene til de andre spillerne. Hvis Killeren treffer feltet til en annen spiller trekkes det poeng fra den spilleren som eier det feltet. En Killer som treffer sitt eget felt vil få sin egen poengsum redusert, og mister dermed statusen som Killer.

 

Eksempel: Lise er Killeren, hun kaster og treffer i feltet til Per. Poengsummen fra det treffet blir da trukket fra poengene til Per.
Per hadde samlet opp 4 poeng før pilen til Lise traff det ytterste lille feltet til Per, dette gjør at Per mister 2 poeng.
Når en spiller har 0 poeng er han/hun ute.

 

Til slutt er det bare en spiller igjen som blir Killeren og får utdelt mest poeng.

 

OBS, om en spiller kaster slik at han/hun overstiger 5 poeng må spilleren forlate spillet.

Gren 5 | Crossboccia

Hver spiller får en ball. Den som starter omgangen, kaster ut den lille ballen (målballen) fra et gitt startpunkt. Den lille ballen kan kastes hvor som hlest, bruk fatasien og finn et kult spillested. Crossboccia kan f.eks. spilles i trapper, på bord og benker. Kaster så etter tur og orden fra startpunktet helt til alle ballene er kastet ut. Spilleren som kastet nærmest den lille ballen vinner omgangen, får flest poeng og kan starte neste omgang. Bli enige om hvor mange omganger dere skal spille, og hvis dere er flere enn 6 personer kan dere ta i bruk de ballene som har blitt kastet, men som ikke er med i kampen om 1 til 3 plass.

 

I hver omgang deles det ut poeng:

  • 3 poeng til den som er nærmest målballen

  • 2 poeng til den som er nest nærmest målballen

  • 1 poeng til den som er tredje nærmest målballen

Den spilleren som sammenlagt får flest poeng går av med seieren i denne grenen.