Hvorfor timeglass er et supert verktøy å bruke i skoletimen:

  • Det gir barna en visuell fremstilling av et abstrakt begrep: tid
     
  • Det kan hjelpe elevene med å styrke konsentrasjonen:
    Læreren setter timeglasset på kateteret og sier til elevene at de skal jobbe helt til timeglasset stopper. Om elevene da blir sittende å se på timeglasset i stedet for å jobbe må de starte på nytt. 
     

  • Timeglass kan hjelpe elevene til å bli flinkere til å gjøre ting på tid:
    Nasjonale prøver har oppgaver som må løses før det har gått en gitt tid og da er timeglass et fint hjelpemiddel å bruke til å trene på å bli flinkere til dette.

     
  • Timeglasset kan brukes til å forsterke et budskap: «Ingen snakking i klasserommet før tiden er ute!»
     
  • Timeglass i undervisningen kan gi elevene en forutsigbar skoletime da det hjelper elevene til å se hvor lenge de skal jobbe med en oppgave eller hvor lenge det er til de skal gjøre noe annet. 

TIPS på hva du kan bruke timeglassene til

Vente på tur - når er det min tur?

Timeglass er også nyttig ute i friminuttene om det er kø ved huskene eller bordtennisbordet: Når sanden i glasset har rent ut er det nestemann sin tur!

Tiden renner ut…

Tegn en stor ring på asfalten. Alle elevene som skal være med å leke står utenfor ringen med lukkede øyne. Snu timeglasset og når elevene tror at sanden har rent ut skal de hoppe inn i ringen! Den som hopper inn før sanden har rent ut taper. Den som hopper inn i ringen nærmest etter at sanden har rent ut vinner!
 

Gjett hvor mange ganger…?
Elevene/deltagerne skal gjette hvor mange ganger eller hvor mange runder med en gitt oppgave de klarer å gjennomføre før sanden i timeglasset renner ut. Den som gjeter nærmest vinner.