Fysisk aktivitet i undervisningen har positiv effekt for læring og konsentrasjon. Skolelevene synes det er morsomt, spennende og det gir økt lærelyst. Elevene blir mer oppmerksomme, hukommelsen blir bedre, og de blir mer sosiale. Fysisk aktiv læring gir en mer variert og motiverende skolehverdag, samtidig som det bidrar til god fysisk og psykisk helse.
Produktinformasjon: Aktivitet 15: Måling av liter og omregning til og fra kiloliter(m³), hl, dal, liter(dm³), dl, cl og ml.
- leveres med én stor magnettavle 90cm x 60cm
- leveres med 100 sterke magnetbrikker
- 50 røde partall
- 50 blå oddetall - primtallene 2, 3, 5 og 7 er markert med liten gul trekant i hjørnet på brikkene.
- størrelse på magnetbrikkene er 5cm x 5cm
- velg mellom flere språk:
- bokmål
- nynorsk - totalvekt 4,5 kg
Målet med denne måten å lære på:
- gi barna økt motivasjon og lyst til å delta
- fremme barnas sosialkompetanse
- bidra til økt mestringsfølelse
- få bedre samarbeidsevner
- fremme barnas sosialkompetanse
- gi barna økt selvtillit
- gi barna en mer variert skolehverdag
- fysisk og psykisk helsefremmende
- gi alla barna mulighet til å delta, uansett deres funksjonsevne eller andre forutsetninger
Eksempler på læring:
Inndeling av lag: Elevene deles inn i maks 5 elever per lag.
Hvert lag får utlevert én aktivitetsmatte, 100 brikker, papirark og én blyant.
Brikkene plasseres sammen med aktivitetsmatten. Konkretene som skal avleses mål
på er utvalgt av læreren. Disse plasseres 15-20 meter unna. Laget stiller seg
opp på rekke og gjør seg klar til å løpe for å lese av mål. Én elev fra hvert
lag løper ut samtidig og det er kun lov til å lese av mål på ett konkret per
tur. Neste deltaker løper ut når måleresultatet som ble avlest har blitt lagt
ned korrekt på aktivitetsmatten.
Fysisk aktivitet: Dersom avstanden er 20 meter, må hver elev
løpe 40 meter for å avlese mål på ulike konkreter. Det er plass til 10
måleresultater på aktivitetsmatten. Benyttes alle tilgjengelige 10 felt på
matten, utgjør dette 400 meter fysisk bevegelighet per lag.
Eksempel: Konkreter som skal avleses mål på kan f.eks. være 10 typer av litermål
med ulike mengder vann.
Oppgavetype kan være å lese av mål i dl og finne ut hvor mange ml og liter
dette gir som svar.
Vannmengde = 7,5 dl. Ved å plassere en 0 bak, blir svaret 750 ml. Ved å
plassere en 0 foran, gir dette 0,75 liter.
Når tiden er ute eller begge lagene er ferdige, kan hvert lag bytte side for å
kontrollere om motparten har lagt svarene sine riktig. Begge lagene tar mål av
de samme 10 konkretene og felles resultater noteres ned i arbeidsboka.
Variasjon: Dersom det spilles utendørs kan konkretene plasseres på ulike poster i
terrenget. Fysiske hindringer kan, etter eget ønske, legges inn i løypen for
økt fysisk aktivitet.
Stasjonsarbeid: Elevene kan løse oppgaver i matteboka i
felleskap med maksimalt 5 elever per lag. Alle felles resultater noteres ned i
arbeidsboka.
Tutank Aktiv Læring - Kreativ læring gjennom aktiv lek.