Slik spiller du KanJam

KanJam er gateleken som startet med å kaste frisbeer ned i søpledunker, men som nå har blitt laget i en mer tilgjengelig variant som kan spilles når og hvor man vil!

 

KanJam er kjapt, moro og det skal gå fort. Det spilles med to spillere på hvert lag og du får poeng etter hvordan du treffer dunken. Supert til park eller hagelek men kan også spilles inne- og utendørs i en kroppsøvingstime for variasjon i faget.

KanJam passer for spillere over 10 år og krever ingen spesielle ferdigheter. Du må kaste og kontrollere frisbeen. Spillet er lett å lære seg, enkelt å sette opp og er god trening i tillegg til at det er gøy. Spilles uten fysisk kontakt og man får trent øye-hånd koordinasjon.   

Formålet med spillet

Målet med spillet er å score poeng gjennom å kaste / kontrollere frisbeen slik at den treffer målet (tønnen) eller går inn i åpningen på tønnen. Spillet avsluttes når et lag har scoret nøyaktig 21 poeng eller har scoret en «Instant Win» .

 

Spilleområde

Standard avstand mellom tønnene er ca 15 meter, men man kan justere denne avhengig av spillernes alder- og ferdighetsnivå.

 

Laginndeling
Spillet har totalt 4 spillere, to lag med to spillere på hvert lag. Ett lag om gangen spiller og spillerne stiller seg ved hver sin tønne. Det andre laget stiller seg på siden slik at de ikke er i veien for det spillende laget. 

 

Spillets gang
Avgjør med «stein, saks, papir» på hvilket lag som skal starte. Spillerne stiller seg bak hvert sitt mål og veksler på hvem som skal kaste og ta imot. En spiller kaster frisbeen og den andre spilleren skal styre frisbeen mot mål eller inn i målet. Når  begge spillerne på det ene laget har kastet hver sin gang er det det neste laget sin tur. Lagene kan få poeng ved å treffe målet eller at mottaker styrer frisbeen på målet. 

 

Poeng

Dinger – 1 poeng
Mottaker styrer/berører/dunker frisbeen slik at den treffer utsiden av målet. 

 

Deuce -  2 poeng
Direkte treff: Kasteren treffer siden av målet uten hjelp av mottaker. 
Merk: Treffer frisbeen direkte i «Instant Win» hullet, men frisbeen blir ikke værende i tønnen, regnes dette som en Deuce og ikke en «Instant Win».

Dunk – 3 poeng
Mottaker hjelper kasteren med å dunke frisbeen ned i målet. 

 

Motstanderlaget forstyrrer spillet - 3 poeng

Om motstanderlaget forstyrrer spillet for å forhindre et mål. Får spillende lag 3 poeng. Hvis poengsummen er 19 eller 20, gis det henholdsvis 2 eller 1 poeng. 

 

«Instant Win»
Om kasteren kaster frisbeen inn gjennom hullet på målets forside, avgjøres kampen med det samme, uansett hva poengstillingen er.

 

Ingen poeng

  • Kasteren må stå bak tønnen når hen skal kaste. Man får ingen poeng om kasteren passerer tønnens fremside.
  • Man får ingen poeng om frisbeen treffer bakken/gulvet før den treffer tønnen.
  • Det deles ikke ut poeng om mottaker berører frisbeen to ganger, slår den ned i gulvet/bakken eller tar tak i frisbeen.

 

Nøyaktig 21 poeng

Et lag må må score nøyaktig 21 poeng for å vinne.  Hvis et kast fører til at lagets poengsum overstiger 21 poeng, vil poengsummen for kastet bli trukket fra på lagets nåværende poengsum og spillet fortsetter. Eksempel: Har kastelaget 20 poeng og scorer en "dunk" som gir 3 poeng, blir lagets poengsum redusert til 17. 

 

Lagene må spille et jevnt antall omganger før kampen avsluttes, med mindre ett av lagene scorer en  "Instant Win".  Det anses generelt som en fordel å kaste sist. 

 

Uavgjort - Ekstraomganger

Om kampen er uavgjort, avgjøres vinneren i en ekstraomgang. Hvert lag spiller en runde og laget med flest poeng vinner. Ekstraomgangene fortsetter til poengsummer ikke lenger er lik.