Nummertavle – gjør matematikk til en bevegelseslek
Med tallfeltet 1–100 blir tall, regning og mønsterforståelse både konkret og gøy. Her får barna hoppe, kaste, regne og samarbeide – alt i ett og samme felt. Feltet er ypperlig i en skolegård og kan brukes både i friminutt, som en del av undervisningen og i lek.
Feltet er perfekt for barnetrinnet, og gir variasjon i alt fra hoderegning og addisjon til tallrekker og primtall. Spillene kan tilpasses både nivå og gruppestørrelse, og gir læring i fart. Dette er et av våre mest allsidige aktivitetsfelt!
Spillforslag for nummertavle
Bli først til 100:
- Du trenger: Ertepose. Spill én mot én eller i grupper. Spillerne kaster erteposen og prøver å treffe tallene i rekkefølge – start på 1 og fortsett oppover.
- Treffer du riktig tall, får du kaste igjen. Første spiller som når 100 vinner.
Hoderegning med kast:
- Du trenger: Erteposer. To lag spiller mot hverandre.
- Én gruppe kaster posene – den andre regner ut summen, differansen eller produktet. Konkurrer mot klokka eller mot hverandre.
Minuslek med mål:
- Du trenger: Erteposer. Velg et utgangstall, f.eks. 147.
- Kast én til tre erteposer og summer treffene. Trekk så summen fra utgangstallet. Hvilket lag kommer først til null?
Matematikk fra hverdagen:
- Du trenger: Erteposer. Lag oppgaver basert på situasjoner fra virkeligheten.
- Eksempel: Legg sammen alderen til deltakerne, og la motstanderlaget hoppe til riktig svar. Oppgavene kan også bruke multiplikasjon.
Hemmelige tallrekker:
- Du trenger: Ertepose. Ett lag velger tre tall, f.eks. 2, 5 og 8.
- Det andre laget skal finne neste tall i rekken. En morsom måte å øve på mønster og logikk!
Rask hoderegning – alle mot alle:
- Du trenger: Ertepose. En deltaker er dommer og kaster posen – for eksempel på tallet 42.
- Dommeren gir en oppgave med utgangspunkt i dette tallet. Førstemann med riktig svar blir ny dommer.
Si tallet!
- Du trenger: Ertepose. Kast erteposen og si høyt hvilket tall den lander på.
- Perfekt for de yngste som skal lære tallene fra 1 til 100.
Jeopardy-matte:
- Du trenger: Erteposer. En spilleleder stiller spørsmål som: «Hvilket tall må du trekke fra 38 for å få 14?»
- Førstemann til å plassere erteposen riktig får stille neste spørsmål.
Kroppslig addisjon og subtraksjon:
- Du trenger: Ingenting. En deltaker står på et bestemt tall, f.eks. 45.
- De andre lager oppgaver: «Hva er 45 + 11?» Deltakeren må da flytte seg 1 rute opp (tiere) og 1 til høyre (enere) = 56.
- Ved subtraksjon flytter man ned og til venstre.
Finn primtallene:
- Du trenger: Ertepose. Finn primtallene mellom 1 og 100.
- Eksempel: «Finn alle primtall mellom 50 og 99» – eller konkurrer om å finne og markere dem raskest.
Forstå tiere og enere:
- Du trenger: Ertepose. Stå på et tall, f.eks. 57.
- Hopp deretter 5 ruter opp (tiere) og 7 ruter til høyre (enere). Dette gir en fysisk forståelse av plassverdisystemet.
3 på rad eller 4 på rad:
- Du trenger: Plastikkringer eller erteposer. Bruk tallfeltet som spillebrett. Plasser ringene én etter én – førstemann med tre eller fire på rad vinner.
- For ekstra bevegelse: sett en kjegle 5–10 meter unna – løp fram og tilbake før du får legge neste brikke.
Gjett tallet!
- Du trenger: Ingenting. Én deltaker tenker på et tall under 50.
- De andre stiller spørsmål: «Er tallet med i 7-gangen?» osv.
- Førstemann til å gjette riktig tall vinner.