Asfaltmalingslek | Nummertavlen

Nummertavlen gjør matteundervisningen til en fysisk og engasjerende aktivitet – barna hopper, regner og samarbeider på en stor 1–100-bane som gir plass til både bevegelse og læring.

Nummertavle – gjør matematikk til en bevegelseslek

Med tallfeltet 1–100 blir tall, regning og mønsterforståelse både konkret og gøy. Her får barna hoppe, kaste, regne og samarbeide – alt i ett og samme felt. Feltet er ypperlig i en skolegård og kan brukes både i friminutt, som en del av undervisningen og i lek.

Feltet er perfekt for barnetrinnet, og gir variasjon i alt fra hoderegning og addisjon til tallrekker og primtall. Spillene kan tilpasses både nivå og gruppestørrelse, og gir læring i fart. Dette er et av våre mest allsidige aktivitetsfelt!

Spillforslag for nummertavle

Bli først til 100:

  • Du trenger: Ertepose. Spill én mot én eller i grupper. Spillerne kaster erteposen og prøver å treffe tallene i rekkefølge – start på 1 og fortsett oppover.
  • Treffer du riktig tall, får du kaste igjen. Første spiller som når 100 vinner.

 

Hoderegning med kast:

  • Du trenger: Erteposer. To lag spiller mot hverandre.
  • Én gruppe kaster posene – den andre regner ut summen, differansen eller produktet. Konkurrer mot klokka eller mot hverandre.

 

Minuslek med mål:

  • Du trenger: Erteposer. Velg et utgangstall, f.eks. 147.
  • Kast én til tre erteposer og summer treffene. Trekk så summen fra utgangstallet. Hvilket lag kommer først til null?

 

Matematikk fra hverdagen:

  • Du trenger: Erteposer. Lag oppgaver basert på situasjoner fra virkeligheten.
  • Eksempel: Legg sammen alderen til deltakerne, og la motstanderlaget hoppe til riktig svar. Oppgavene kan også bruke multiplikasjon.

 

Hemmelige tallrekker:

  • Du trenger: Ertepose. Ett lag velger tre tall, f.eks. 2, 5 og 8.
  • Det andre laget skal finne neste tall i rekken. En morsom måte å øve på mønster og logikk!

 

Rask hoderegning – alle mot alle:

  • Du trenger: Ertepose. En deltaker er dommer og kaster posen – for eksempel på tallet 42.
  • Dommeren gir en oppgave med utgangspunkt i dette tallet. Førstemann med riktig svar blir ny dommer.

 

Si tallet!

  • Du trenger: Ertepose. Kast erteposen og si høyt hvilket tall den lander på.
  • Perfekt for de yngste som skal lære tallene fra 1 til 100.

 

Jeopardy-matte:

  • Du trenger: Erteposer. En spilleleder stiller spørsmål som: «Hvilket tall må du trekke fra 38 for å få 14?»
  • Førstemann til å plassere erteposen riktig får stille neste spørsmål.

 

Kroppslig addisjon og subtraksjon:

  • Du trenger: Ingenting. En deltaker står på et bestemt tall, f.eks. 45.
  • De andre lager oppgaver: «Hva er 45 + 11?» Deltakeren må da flytte seg 1 rute opp (tiere) og 1 til høyre (enere) = 56.
  • Ved subtraksjon flytter man ned og til venstre.

 

Finn primtallene:

  • Du trenger: Ertepose. Finn primtallene mellom 1 og 100.
  • Eksempel: «Finn alle primtall mellom 50 og 99» – eller konkurrer om å finne og markere dem raskest.

 

Forstå tiere og enere:

  • Du trenger: Ertepose. Stå på et tall, f.eks. 57.
  • Hopp deretter 5 ruter opp (tiere) og 7 ruter til høyre (enere). Dette gir en fysisk forståelse av plassverdisystemet.

 

3 på rad eller 4 på rad:

  • Du trenger: Plastikkringer eller erteposer. Bruk tallfeltet som spillebrett. Plasser ringene én etter én – førstemann med tre eller fire på rad vinner.
  • For ekstra bevegelse: sett en kjegle 5–10 meter unna – løp fram og tilbake før du får legge neste brikke.

 

Gjett tallet!

  • Du trenger: Ingenting. Én deltaker tenker på et tall under 50.
  • De andre stiller spørsmål: «Er tallet med i 7-gangen?» osv.
  • Førstemann til å gjette riktig tall vinner.