Asfaltmalingslek | Stigespill

Stigespillet er kjent som et enkelt brettspill basert på flaks – men når det males på asfalten og kobles til matteundervisning, blir det en aktiv og lærerik lekeplass for hoderegning, tallforståelse og samarbeid.

Stigespill – spill deg gjennom tall og bevegelse

Stigespillet er et spennende og engasjerende læringsspill som nå kan spilles rett på asfalten. Med en fargerik 1–100-bane og klare spilleregler får elevene trent på både strategi, tallrekker og matematikk – helt uten å sitte stille.

Dette er et perfekt verktøy for skolen, SFO og barnehagen, enten som friminuttslek, stasjonsaktivitet eller del av undervisningen. Variasjonene inkluderer alt fra gangetabeller og hoderegning til samarbeid og fysisk mestring. Kort sagt: læring i bevegelse.

Spillforslag til stigespill

Klassisk stigespill:

  • Du trenger: Terning. Spilles med så mange deltakere man ønsker – én ekstra hjelper kan kaste eller hente terningen. Førstemann til 100 vinner.
  • Landet du på bunnen av en stige? Klatre opp til toppen.
  • Landet du på et slangehode? Uheldigvis må du skli ned til halen.

 

Regnelek: addisjon, subtraksjon og multiplikasjon:

  • Du trenger: Erteposer. To lag spiller mot hverandre. Ett lag kaster erteposene – det andre regner ut summen, differansen eller produktet.
  • Konkurrer mot klokka eller mot hverandre.

 

Gangetabell-hopp:

  • Du trenger: Ingenting. Deltakerne hopper på banen etter gangetabeller (f.eks. 3-gangen, 6-gangen osv.).
  • Kan varieres ved å bestemme hvilke ruter det er lov å lande på.

 

Hverdagsmatte:

  • Du trenger: Erteposer. Bruk alder, klasse, antall søsken osv. som utgangspunkt.
  • Eksempel: Legg sammen deltakernes alder og få det andre laget til å hoppe til riktig tall. Variér mellom addisjon og multiplikasjon.

 

Hemmelig tallrekke:

  • Du trenger: Ertepose. Ett lag velger en tallrekke (f.eks. 2, 5, 8) – det andre laget må finne neste tall i rekken.
  • En fin lek for å trene mønsterforståelse og logikk.

 

Hoderegning med dommer:

  • Du trenger: Erteposer. En deltaker er dommer og kaster erteposen på banen (f.eks. på 42).
  • Dommeren stiller et regnestykke basert på dette tallet. Den som svarer riktig blir neste dommer.

 

Si tallet:

  • Du trenger: Ertepose. Enkelt og raskt tallspill.
  • Kast en ertepose på matten og si tallet den lander på. Supert for de yngste som lærer å gjenkjenne tall fra 1 til 100.

 

Jeopardy på tallmatte:

  • Du trenger: Erteposer. Én elev er spilleleder og stiller matteoppgaver som: «Hvilket tall må du trekke fra 38 for å få 14?»
  • Førstemann til å plassere erteposen på riktig svar får stille neste spørsmål.

 

Addisjon og subtraksjon med kroppen:

  • Du trenger: Ingen. Plasser én deltaker på et tall, f.eks. 45.
  • Det ene laget lager en oppgave (f.eks. 45 + 11), det andre laget leder deltakeren fysisk på matta – én rute opp (tiere), én til høyre (enere)
  • Svaret blir 56. Ved subtraksjon beveger man seg ned og til venstre.

 

Finn primtallene mellom 1 og 100:

  • Du trenger: Ertepose. Utfordre hverandre til å finne og markere primtallene – f.eks. «finn alle primtall mellom 50 og 99».
  • Dette er en effektiv måte å lære på og gir bevegelse samtidig.

 

Tiere og enere i praksis:

  • Du trenger: Ertepose. Finn et tall, f.eks. 57.
  • Hopp fem ruter opp (tiere), og syv til høyre (enere). En konkret måte å forstå plassverdisystemet på.

 

Tre på rad / Fire på rad:

  • Du trenger: Plastikkringer eller erteposer. Spill på tallmatten: Plasser ringene på ulike tall og prøv å få tre eller fire på rad.
  • For mer aktivitet: sett en kjegle et stykke unna og la deltakerne løpe fram og tilbake for å gjøre trekk.

 

Gjett tallet:

  • Du trenger: Ingen. Én deltaker tenker på et tall under 50.
  • De andre stiller spørsmål basert på gangetabeller: «Er tallet i 7-gangen?» osv.
  • Førstemann til å gjette riktig vinner.