Samarbeidsleker i kroppsøving

Samarbeidsleker er en verdifull del av kroppsøving, hvor elever opplever både sosial og fysisk utvikling gjennom samarbeid og tillit.

Ved å jobbe sammen mot felles mål, styrkes lagånd og fellesskap, samtidig som alle får en rolle – uavhengig av ferdighetsnivå. Dette skaper en inkluderende arena som reduserer fokuset på individuell prestasjon.
Samarbeidsleker utvikler både verbale og ikke-verbale kommunikasjonsevner, lærer elevene å lytte aktivt, gi tydelige instruksjoner og å tolke kroppsspråk. Øvelser som Blind løypeføring og andre aktiviteter fremmer ferdigheter som er nyttige både i og utenfor skolen.


I tillegg utfordrer samarbeidsleker elevenes evne til problemløsning og kritisk tenkning. Gjennom kreative utfordringer som Knuten og Bygge bro, trener de på å analysere situasjoner, delegere roller og tilpasse seg når ting ikke går som planlagt.


På det fysiske plan trener disse aktivitetene koordinasjon, balanse, motoriske ferdigheter og utholdenhet. Lekene kan tilpasses slik at de utfordrer ulike ferdighetsnivåer og aldersgrupper, og gir en allsidig treningsopplevelse.


Under har vi samlet noen av våre favoritt samarbeidsleker, finner du noen du liker?

 

 

Stollek med samarbeid

Inndeling: Hele klassen kan delta, men det er viktig å balansere antallet matter og elever. Start med én matte per elev.
Utstyr: Matter eller plater som kan brukes som "øyer".
Hvordan gjennomføres leken?

  • Elevene starter med én matte per elev, som de står på.
  • For hver runde fjernes én matte, og alle må samarbeide for å få plass på de resterende mattene uten å falle utenfor.
  • Leken fortsetter til det bare er én matte igjen og alle står sammen.

Tilpasninger: For yngre elever kan flere matter legges til for å redusere vanskeligheten.

 

Lag-puslespill

Inndeling: Lag på 4–6 elever. Oppgavene på hver stasjon kan justeres etter elevenes alder og ferdighetsnivå.
Utstyr: Et puslespill eller andre gjenstander som må settes sammen (som kjegler eller legoklosser).
Hvordan gjennomføres leken?

  • Elevene skal samle biter av et puslespill som er plassert på ulike stasjoner.
  • På hver stasjon må laget gjennomføre en oppgave (for eksempel hoppe tau, balansere på én fot i 10 sekunder) for å få med seg en brikke.
  • Når alle brikkene er samlet, må laget samarbeide om å sette sammen puslespillet raskest mulig.

Tilpasninger: Bruk fargerike brikker for yngre elever eller et større puslespill for eldre.

 

Blind løypeføring

Inndeling: Par eller små grupper på 3–5 elever. Én elev får bind for øynene, mens de andre gir instruksjoner.
Utstyr: Ingen (kan legge til kjegler eller hindre).
Hvordan gjennomføres leken?

  • Én elev bindes for øynene, mens de andre gir muntlige instruksjoner for å navigere gjennom en løype.
  • Instruksjonene kan være enkle (gå rett fram, snu til venstre) eller komplekse (gå rundt hindringen, bøy deg ned).
  • Målet er å fullføre løypa raskest mulig uten å berøre hindrene.

Tilpasninger: Gjør løypa vanskeligere for eldre elever eller fjern noen hindringer for yngre elever.

 

Taulek

Inndeling: Grupper på 6–8 elever. For større klasser kan flere lag arbeide samtidig.
Utstyr: Et langt tau.
Hvordan gjennomføres leken?

  • Hele laget holder i et langt tau.
  • De skal forme ulike figurer (sirkel, trekant, stjerne) ved å samarbeide uten å slippe taket.
  • Figuren må være tydelig før de kan gå videre til neste form.

Tilpasninger: For yngre elever kan figurene være enkle (som en firkant), mens eldre elever kan få mer komplekse figurer.

 

Kjedeoverføring

Inndeling: Lag på 6–8 elever som står på rekke.
Utstyr: En ball.
Hvordan gjennomføres leken?

  • Elevene står på rekke og må overføre ballen bakover fra den ene til den andre uten å bruke hendene.
  • Ballen kan holdes mellom hodet, ryggen, eller knærne.
  • Hvis ballen faller, må laget starte på nytt fra starten av rekka.

Tilpasninger: Bruk en mykere eller større ball for yngre elever.

Knuten

Inndeling: Elevene deles inn i grupper på 6–10 personer for å sikre at "knuten" ikke blir for stor eller vanskelig å løse. Mindre grupper egner seg for yngre elever.
Utstyr: Ingen.
Hvordan gjennomføres leken?

  • Elevene står i en tett sirkel og holder hverandres hender tilfeldig (ikke de ved siden av seg).
  • Målet er å løse opp "knuten" uten å slippe hverandres hender, slik at de til slutt står i en sirkel igjen.
  • Elevene må krype under eller klatre over hverandre for å løse floken.
  • Diskuter etterpå hva som fungerte godt i samarbeidet.

Tilpasninger: For yngre elever kan man bruke færre deltakere i hver gruppe.

 

Transportøren

Inndeling: Lag på 4–6 elever. For større klasser kan flere lag konkurrere parallelt.
Utstyr: En matte, et teppe, eller lignende.
Hvordan gjennomføres leken?

  • Lagene skal frakte en eller flere elever fra start til mål ved hjelp av matten.
  • Ingen kroppsdeler (bortsett fra føttene til bærerne) kan berøre bakken.
  • Laget må samarbeide for å holde matten stabil mens den transporterer en deltaker.

Tilpasninger: For eldre elever kan man øke avstanden eller legge til hindringer som må passeres.

 

Bygge bro

Inndeling: Grupper på 4–6 elever. Hver gruppe får samme utstyr.
Utstyr: Kjegler, planker, matter, eller andre små gjenstander.
Hvordan gjennomføres leken?

  • Elevene får utstyr som skal brukes til å lage en bro for å krysse en bestemt avstand uten å trå på bakken.
  • Laget må samarbeide for å finne den beste måten å plassere gjenstandene på.
  • Hvis noen tråkker utenfor broen, må laget starte på nytt.

Tilpasninger: Gi laget færre eller flere ressurser for å øke eller redusere vanskelighetsgraden.

 

Ballpasning

Inndeling: Elevene deles inn i grupper på 6–8 deltakere som står i en sirkel.
Utstyr: En ball.
Hvordan gjennomføres leken?

  • Elevene står i en sirkel. Målet er å sende ballen fra deltaker til deltaker uten at den faller i bakken.
  • Variasjon 1: Lag en fast rekkefølge, og tiden måles på hvor raskt ballen passerer gjennom alle.
  • Variasjon 2: Legg til flere baller samtidig for å utfordre koordinasjonen.

Tilpasninger: Bruk ulike typer baller (små, store, myke) for å tilpasse vanskelighetsgraden.

 

Transportball

Inndeling: Lag på 6–8 elever som står i en sirkel rundt tauet.
Utstyr: Et tau og en ball.
Hvordan gjennomføres leken?

  • Elevene står i en sirkel og holder i et tau.
  • En ball plasseres midt på tauet, og laget må føre ballen fra start til mål ved å samarbeide om å vippe og styre tauet.
  • Hvis ballen faller av, må de starte på nytt.

Tilpasninger: Bruk kjegler eller hindringer som ballen må manøvreres rundt.