Skileker

I utgangspunktet kan man si at alle leker man kan leke/spille i kroppsøvingstimene kan man også gjøre med ski på beina. Alt som kreves er bare litt tilrettelegging og tilstrekkelig med plass. Elevene får trent på grunnleggende skiferdigheter og de har det gøy! Oppdag gamle favoritter i ny vri – på ski!  

 

Hinderløype i snøen 

En hinderløype i snøen kan tilpasses alle aldre og ferdigheter og alle kan bli med! Her er det bare fantasien som setter grenser men tenk på kjernefunksjoner som dere vil utfordre hos elevene. Her er en god mulighet for å utfordre balansen. Har dere skolegården i et kupert terreng har dere fått mye gratis i form av ujevnheter og kuperinger. Har dere ikke dette kan dere bygge opp små og store hopp, lage portaler med stolper – kan elevene klare å komme seg under portalen med ski på beina? Kombiner hinderløypen med en natursti for å få inn aktiv læring ved å lage små poster hvor eleven må kanskje løse et spørsmål før de går løs på hovedoppgaven som er en aktivitetsoppgave. 

 

Tenk variasjon når løypen settes opp med kuler og ujevnheter, små og store hopp. Etapper hvor elevene må stake eller skøyte, små hopp og hoppe over, noe de må strekke seg etter – kanskje kan det «skytes» på blink ved å kaste erteposer på et mål eller treffe midten av en rokkering mens man går på ski i fart? Slalåm mellom kjegler? En annen viktig ting å tenke på når man bygger disse løypene for elevene er at man har oppgaver som favner alle slik at alle kan føle mestring. Her kan grunnleggende skiferdigheter utfordres og elevene får god trening samtidig med at kjernemuskulatur og de store muskelgruppene også utfordres.  

Halenapping på ski 

Dette er en klassiker for mange i gymtimen og den kan enkelt tas med ut i skolegården og utføres med ski på beina!

 

Om dere ikke har egne «nappe hale» produkter kan dere bruke lagbånd/markeringsvester/skjerf eller lignende. Lag et eget avgrenset område som er stort nok til at alle elevene kan gå der med ski på beina. Fest halene i bukselinningen bak og her er det alle mot alle: Du skal prøve å få tak på så mange haler som mulig samtidig som du beholder din egen. Halene du fanger fester du sammen med din egen. Andre kan da ta de halene du har klart å nappe.  

 

For å øke vanskelighetsgraden på leken kan dere bytte ut halene med klesklyper. Da fester du klypen på buksebeinet og målet er å ta så mange klesklyper som mulig innenfor et gitt tidsrom. Det er bare lov å ta en klype om gangen!    

Hest og kjerre/trillebår 

Dette er en øvelse som alle kan være med på uavhengig av alder og skiferdigheter. Øvelsen trener styrke og fremmer god skiteknikk. 

 

Del elevene inn i par. En skal være hest og den andre skal være kjerra. Den som skal være hest stiller seg foran kjerra. Kjerra setter seg på hug og tar tak i stavene til hesten som da skal dra med seg kjerra rundt løypa som er satt opp. Denne øvelsen kan kjøres med klassisk så vel som skøytestil og for å øke vanskelighetsgraden kan det legges inn tid eller at øvelsen kjøres som stafett.  

Bli med å samle nøtter? 

Hva med å leke ekorn og samle nøtter?  

 

Lag to markeringer i snøen, ca 100 meter fra hverandre (husk at barna har ski, da er ikke 100 meter for langt) Markeringene skal være tydelige linjer slik at barna vet hvor de skal stå. 

 

I midten mellom de to markeringene legger du en haug med ting. Dette kan være kvister, kongler, baller, ertepose etc  

 

Lagene skal gå på ski inn til haugen og ta med seg en ting tilbake til egen banedel. Gymlærer/aktivitør setter en tidsgrense, for eksempel 2 minutter eller helt til haugen er tom. Når tiden er ute eller om haugen er tom før tiden har gått ut skal det telles opp hvor mange nøtter hvert lag har fått med seg. Laget med flest nøtter vinner.  

Så går vi rundt om en…skistav! 

Bruk skistavene til å markere en løype. Målet er å gå rundt stavene ved å bruke skøyteteknikk og man skal ikke komme borti stavene! Høres enkelt ut – er ikke så enkelt i praksis! 

Skifotball 

Man kan spille fotball med ski på beina. Del opp i små lag med maks 3-4 på hvert lag, det kan fort bli kaotisk med flere. For å unngå å sparke noen med ski og treffe noen i ansiktet med skituppen spilles fotball med en ski slik at sparkefoten er fri til å sparke ballen. Bli enige om reglene i forkant, her kan det lages mange morsomme varianter: Er vinneren den som scorer mål først? Hvor lenge skal kampen vare?  

Skibasket 

Utstyr: Ball, to rokkeringer.

 

Del klassen i to og lag en markering av banen på området slik at hvert lag har sin banehalvdel. En fra hvert lag står på motpartens banehalvdel der hvor målet ville stått om dette var en ekte basketkamp. De skal holde rokkeringen vannrett ved hodehøyde. (Dette kan bli tungt etter hvert så ringen kan tas ned – bare pass på at ringen løftes når en spiller på eget lag skal score mål. Målet med spillet er nemlig at en skal score mål på sin egen rokkering på motpartens banehalvdel.   

Stafetter i par 

Lag et avgrenset område med en startstrek og en snu/vendestrek. Eventuelt bruk kjegler for å markere banen. Del elevene inn i par. Alle øvelsene skal gå fra start til snu/vendestrek og tilbake til startlinjen igjen. Målet med stafetten er at parene skal gå så raskt som mulig fra start til mål og det gis en ny bevegelsesoppgave for hver etappe. Hvordan oppgaven løses er opp til paret, det er ingen fasit.

 

Øvelsene som skal utføres: 

  • Gå frem og tilbake med fire ski, ingen staver 
  • Gå frem og tilbake med to ski, ingen staver 
  • Gå frem og tilbake med fire ski og to staver 
  • Gå frem og tilbake med tre ski og tre staver 
  • Gå frem og tilbake med tre ski, ingen staver 
  • Gå frem og tilbake hvor en sitter på huk og den andre dytter bak ved å skøyte 
  • Gå frem og tilbake hvor den ene har skjerf for øynene og den andre dytter bak 
  • Gå frem og tilbake hvor den ene går baklengs mens den andre går forlengs 
  • Gå frem og tilbake hvor begge går baklengs og holder hverandre i hendene 

 

Øk vanskelighetsgraden ved å binde bena sammen med et skjerf/lagbånd: 

  • Gå frem og tilbake framlengs 
  • Gå frem og tilbake sidelengs 
  • Gå frem og tilbake baklengs 

Variert stafett 

Lag en løype på rundt 60-70 meter. Del denne løypen inn i etapper, pass på at etappelengdene er tilpasset barnas alder og ferdigheter. Prøv å holde alle elevene aktive samtidig slik at det ikke blir mye venting. En ide er å dele inn klassen i mange lag med få elever på hvert lag, da minimeres ventetiden. Etappene kan markeres med en kjegle i ulik farge og hver etappe har sin egen spesifikke oppgave. Alle må gjennom alle etappene en gang.

 

Etappeoppgaver kan være: 

  • Gå en etappe med staver i klassisk eller med skøytestil. 
  • Gå en etappe uten staver. 
  • Gå en etappe med dobbeldans. 
  • Gå en etappe med enkeldans. 
  • Gå en etappe med en ski og en stav – motsatt hånd/bein  
  • Gå en etappe med én ski og to staver  

Rundløype 

Aktivitetsløype med ulike oppgaver er ofte populært blant elevene, her vil de fleste elever finne mestring i minst en eller flere oppgaver. Det er viktig at lengden på løypa og at oppgavene er tilpasset barnas ferdigheter og alder. Prøv å holde alle elevene aktive samtidig – dødtid bør unngås slik at elevene holder seg gode og varme. Ha oppgaver ved siden av som de andre kan drive med mens de venter på tur. 

 

Oppgaver i løypa: 

  • Slalåm mellom kjegler, 10–12 svinger 
  • Klarer elevene å rokke med rokkering med ski? 
  • Skiskyting ved å kaste snøball i rokkeringer. 
  • Er det tre ved løypa kan rokkeringene henges fra en grein og elevene kan kaste en frisbee/ertepose/ball etc gjennom ringen.  
  • To og to kan gå sammen og starte i hver sin ende mens de leker hermegåsa og den ene aper etter den andre.  
  • En går løypa i blinde mens en annen er ledsager og veileder. 
  • Legg en tennisball i hvert spor og få elevene til å skyve tennisballene foran seg med skituppene. Hvor langt er det mulig å skyve ballen? Hvor fort kan ballen skyves?