Fotball i kroppsøving

Fotball i skolen handler ikke bare om mål og pasninger, det handler om å bygge lagfølelse, skape mestring og tilpasse aktivitetene slik at alle deltar på egne premisser.

Hvorfor bruke fotball i kroppsøving?

Fotball er lett tilgjengelig og krever lite utstyr for å komme i gang. Fotball kan spilles både inne og ute, med få eller mange elever og det er et spill som gir gode rammer for fysisk aktivitet. Elever lærer å samarbeide, ta ansvar og forholde seg til regler og rollefordeling. Dette gjør fotball til et godt verktøy for å nå kompetansemål knyttet til både fysiske ferdigheter og sosiale relasjoner da spillet gir rom for læring knyttet til:

 

  • Samhandling og kommunikasjon
  • Bevegelse og koordinasjon
  • Strategi og spillforståelse
  • Respekt og inkludering

 

 

Nivåtilpasning i praksis

Fotball kan oppleves utrygt eller kjedelig for noen, særlig for de som ikke har spilt mye før. Derfor er nivåtilpasning avgjørende for å sikre trivsel og læring:

 

  • Spill med ulike målformer: Småmål, mellomstore mål eller mål uten keeper
  • Tilpasset antall spillere per lag for å balansere intensitet og involvering
  • Skreddersydde regler, for eksempel at alle må være borti ballen før skudd, eller at mål gir dobbel poengsum hvis en bestemt elev scorer
  • Bruk av støtteverktøy, som fargede vester for rollefordeling eller bruk av dempende baller for tryggere spill
  • Ved å gjøre små justeringer, kan læreren sikre at alle elever, uavhengig av nivå, føler seg sett og inkludert.

Variasjon er nøkkelen

Selv om fotball kan virke som en ensformig aktivitet, finnes det utallige måter å variere timene på. Variasjon gjør timene mer inkluderende og skaper en bedre balanse mellom læring, lek og ferdighetsutvikling:

 

  • Smålagsspill gir mer ballkontakt og høyere intensitet
  • Temabaserte kamper (f.eks. «to-touch», «høyrebein-kamp» eller «frys på signal») utfordrer spillet
  • Tekniske stasjoner som dribleløype, pasningsøvelser og skuddtrening gir fokus og struktur
  • Lekpregede økter som hinderløype med ball eller spill på småmål gjør aktiviteten mindre prestasjonsdrevet

Lagfølelse i sentrum

Fotball skaper et naturlig fellesskap,  nten elevene spiller på samme lag eller møter hverandre som motstandere. Når elevene får eierskap til både kamp og samspill, styrkes fellesskapet og respekten for hverandre, ikke bare på banen men også utenfor banen. For å dyrke lagfølelsen i kroppsøvingstimen, handler det om å:

 

  • Skifte på laginndelingen slik at nye sammensetninger av lag oppstår
  • La elevene få ulike roller, som kaptein, dommer eller trener
  • Fokusere på lagets innsats, ikke bare målscorerens prestasjon
  • Bruke refleksjon i etterkant for å løfte frem hvordan samarbeidet fungerte

Vurdering og refleksjon

For mange lærere er vurdering i kroppsøving en utfordring. Fotball gir gode muligheter for å vurdere både deltakelse, innsats, samspill og ferdighet, gjennom observasjon, elevsamtaler og egenvurdering. Etter økten kan spørsmål som disse gi nyttig innsikt:

 

  • Hvordan samarbeidet dere som lag i dag?
  • Hva synes du fungerte bra for deg selv?
  • Hva kan du gjøre annerledes neste gang for å støtte laget?

 

Fotball som inkluderende læringsarena

Fotball i kroppsøving er langt mer enn ball og mål. Med riktig tilrettelegging og varierte metoder blir det en arena for bevegelsesglede, inkludering og sosial læring. Gjennom bevisst bruk av lagfølelse, variasjon og nivåtilpasning kan du som lærer sikre at alle elever opplever mestring og fellesskap, uansett utgangspunkt.

KLIKK HER FOR ALLE FOTBALLTIPS