Svømming i skolen

Svømme- og livredningsopplæring er en del av kroppsøvingsfaget og har som mål at eleven blir trygg i, ved og på vann, svømmedyktig, og i stand til å berge både seg selv og andre. Skolesvømmingen, et av de viktigste fagene – her lærer eleven livsviktig kunnskap som redder liv.

 

 

Hva vil det si å være svømmedyktig?

Kompetansemålet for svømmedyktighet etter 4. trinn sier at "eleven skal vere svømmedyktig ved å falle uti på djupt vatn, svømme 100 meter på magen, og undervegs dykke ned og hente ein gjenstand med hendene, stoppe og kvile i 3 minutt (imens flyte på magen, orientere seg, rulle over, flyte på rygg); så svømme 100 meter på rygg og ta seg opp på land".

 

For å oppnå god mestringsfølelse og ha effektive timer, bør undervisningen foregår på riktig måte med korrekt utstyr.  Sikkerhet står i høyfokus når man skal undervise for en eller flere klasser, optimal fordeling av instruktør/lærer-elev på 15 elever eller færre er 2 instruktører/lærere og på 16 + elever anbefales det opptil 3 instruktører/lærere.

 

Selve undervisningen burde foregå i mindre grupper, hvor man deler opp etter ferdigheter – Vanntilvenning på grunna – svømmedyktige på dypet. Standard dybde på skolebasseng er 0.90m på grunna, dette er i mange tilfeller for dypt for elever ved 1-2. trinn – i slike tilfeller burde skolen gå til anskaffelse av undervisningsplattformer som gir økt trygghet for aktuelle elever.

 

Eleven burde sitte igjen med en mestringsfølelse etter hver time, timen burde bære preg av læring gjennom lek, avhengig av alder på eleven. Klubben.no har i dialog med instruktører og lærere i skolesvømmingen plukket ut produkter vi anbefaler for å kunne gjennomføre en effektiv, morsom og lærerik svømmeopplæring for eleven.

Kompetansemål etter 4. trinn

Leke og utføre grunnleggende øvelser med vanntilvenning som å dykke, flyte, gli, skape framdrift, hoppe uti og orientere seg i vann. Eleven skal være svømmedyktig ved å falle uti på dypt vann, svømme 100 meter på magen, og underveis dykke ned og hente en gjenstand med hendene, stoppe og hvile i 3 minutt (imens flyte på magen, orientere seg, rulle over, flyte på rygg), så svømme 100 meter på rygg og ta seg opp på land. Eleven skal kunne ferdes trygt i, ved og på vann og gjøre greie for farer, og tilkalle hjelp.

 

Kompetansemål etter 7. trinn

Eleven skal kunne utføre grunnleggende teknikker i svømming på magen, på ryggen, på siden og under vann. Skal kunne vurdere sikkerhet  og gjennomføre selvberging i vann. Praktisere trygg ferdsel og gjøre risiko- og sikkerhetsvurderinger i, ved og på vann under varierte værforhold

 

Kompetansemål etter 10. trinn

Eleven skal kunne utføre varierte svømmeteknikker over og under vann,  og kunne svømme en lengre distanse basert på egen målsetting.

Forstå og gjennomføre livredning i, på og ved vann ute i naturen. Forstå og gjennomføre livreddende førstehjelp.

 

 

Oppvarmingsleker 

Uansett alder eller ferdighetsnivå, er det mange som opplever at vannet i bassenget er kaldt, det er derfor lurt å begynne med noen morsomme oppvarmingsleker for å komme i gang. Spesielt er dette viktig for de yngre gruppene, når barna føler seg varme og trygge i vannet lærer de lettere. 

 

Dykkelek 
For å få varmen i kroppen kan det være lurt å kaste ut et dykkelekesett. Få elevene til å hente en og en ring om gangen slik at de får opp varmen og får trent på grunnleggende svømmeferdigheter som dykking og svømming. Når de har hentet en ring legger de den på bassengkanten eller der hvor dykkeleker oppbevares. Fortsett leken til alle ringene er hentet opp. Er de mange barn, kan det være fint å bruke flere dykkelekesett.   

 

Bokstavlek 
Til denne leken trenger man et bokstavsett som tåler vann. Alle elevene skal stå langs kanten med ryggen til vannet.  Læreren kaster ut alle bokstavene i vannet. Målet med leken er at elevene skal hente første bokstaven i sitt fornavn. Alle barna hopper uti vannet samtidig. Elevene skal svømme crawl til bokstaven sin. Når elevene har hentet bokstaven sin svømmer de ryggsvømming tilbake. Hvis mange har lik forbokstav, kan man også dele ut ulike bokstaver til elevene. Dette kan enkelt gjøres ved å stille de opp i rekke og si alfabetet mens du peker på ett og ett barn.  
 
Flyteleker

Flyteleker er fine å arrangere for elevene slik at de får trent på å flyte. Flyter du bra er det enklere å kunne svømme riktig. For eksempel om du svømmer rygg med beina ned i bunnen, blir det veldig vanskelig å flyte riktig. 

 

Virvelvind 
Alle holder hverandre i hendene og løper i en ring for å lage «strøm». Elevene kan bytte på å bestemme om man skal hoppe, hinke eller løpe rundt i ringen. Når du har telt ned fra tre slipper dere hverandre og barna flyter med henda og beina ut i stjerne form. Det er mange forskjellige versjoner av denne leken. Etter hvert kan barna for eksempel snu seg fra rygg til mage, ligge i pil eller ligge i pil med crawlbeinsspark. Start å holde med to hender under ryggen. Etter hvert flytter du hendene til nakken før du slipper.  

 

 

Flytelek med ball 

Til denne leken trenger du en ball som kan være i vann og som er enkel å kaste for barna. Vi anbefaler en Multiball.
Et av barna har en multiball som barnet skal prøve å kaste på de andre. Hvis man blir truffet av ballen må man flyte på magen og snu seg til ryggen før man er fri. Det kan være lurt å lage et avgrenset område i bassenget, for eksempel ved å sette opp plater der grensen er.  


Ringdragning 
Ringdragning er en artig flyteøvelse som gjør at barna blir bedre kjent med hverandre og lærer seg å holde balansen når de flyter. Del inn barna i to og to, og gi hvert par en dykkering. Nå skal en flyte på ryggen, mens den holder på ringen med begge hendene. Den andre skal dra personen rundt i bassenget. Pass på at barna drar hverandre oppover så ingen får fjeset under vann når de ligger på ryggen.   

 

Crawl og ryggsvømming 
For å lære beinspark, finner mange hjelp i å holde hendene på ett junior kickboard. Det er viktig at de bruker lårene og har relativt rette knær når de sparker. Når de skal begynne å svømme i pil (uten plate) kan det være lurt å bruke svømmeføtter. Etter hvert kan barna sparke fra kanten og gli i pil gjennom store dykkeringer. For å gjøre øvelsen litt mer utfordrende kan de for eksempel snu seg til ryggen, hente ring eller bruke crawlbeinspark gjennom ringen. Noe av de viktigste er å lære seg å ha hodet ned og puste på siden når man svømmer crawl. Hvis man puster oppover blir det veldig tungt og beina synker til bunns mye fortere. Pullbuoy er ett veldig fint hjelpemiddel som gjør at barna kan fokusere på pusteteknikken. For å utvikle crawlbeinspark og pusting på siden samtidig kan barna holde i ett Kickboard hver. Alle svømmer crawlbeinspark med henda på kickboardet og puster på siden. Læreren kan gå rundt å hjelpe de ved å holde de i beina. Når elevene skal begynne å svømme crawl, kan det også være lurt med svømmeføtter for hvis de har for svake beinspark blir det vanskelig å puste riktig. 

 

Beinsparkkonkurranse  
En konkurranse mange barn syns er gøy, er beinsparkkonkurransen.  Del opp i to lag, ett lag for hver langside av flåten. Alle på lagene skal bruke crawlbeinspark for å dytte flåten mot det andre laget. Det er ikke lov å ha beina i bassengbunnen. Vinnerlaget er det laget som har flyttet flåten mest mot det andre laget. 

Skolesett 15 svømmebrett med kasse Junior
20%
Dykkeleker - Sett for 15 barn Med kasse til oppbevaring
10%
Ikke på lager. Sendingsklar 21.06.2024 (estimert dato)
5 468,-
4 921,-
FINIS Undervisningsplattform Pro - 1800 Perfekt til svømmeopplæring
Undervisningsplattform Splash Deck Pool Perfekt til svømmeopplæring
5 på fjernlager. Forventet leveringstid 11 dager
18 499,-