Svømmeopplæring i skolen

Når barn har det morsomt føler de seg varmere, tryggere og lærer lettere å svømme. Vi har derfor laget en liten liste med morsomme leker og stafetter som kan benyttes i tillegg til svømmeundervisningen. 

Morsomme aktiviteter i svømmeundervisningen

Virvelvind 

Utstyr: Uten utstyr

Bekrivelse: Alle holder hverandre i hendene og løper i en ring for å lage «strøm». Elevene kan bytte på å bestemme om man skal hoppe, hinke eller løpe rundt i ringen. Når du har telt ned fra tre slipper dere hverandre og barna flyter med henda og beina ut i stjerne form.

Variasjon: 

  • Etter hvert kan barna for eksempel snu seg fra rygg til mage, ligge i pil eller ligge i pil med crawlbeinsspark. Start å holde med to hender under ryggen. Etter hvert flytter du hendene til nakken før du slipper.  

 

Dykkelek 

For å få varmen i kroppen kan det være lurt å bruke ulike dykkeleker.
 

Utstyr: Alle typer dykkeleker

Beskrivelse: Kast ulike dykkeleker ut i bassenget. I starten kan det være lurt å få elevene til å hente en og en ting om gangen og legge på bassengkanten eller der hvor dykkelekene oppbevares. På denne måten får barna opp varmen i kroppen og får trent på grunnleggende svømmeferdigheter som dykking og svømming. 

Variasjon:

  • Be elevene dykke etter alle de blå lekene, eller alle ringene.
  • Det går også an å gi lekene forskjellige poengsummer.
  • Man kan også variere med å dele inn i lag.


Talljakten 

Utstyr: Dykkeleker med tall

Beskrivelse: Kast ut tallene tilfeldig i bassenget. Alle elevene starter langs kanten – enten stående eller sittende. Læreren roper ut et tall (for eksempel: "Finn tallet 5!"). Barna hopper uti, svømmer og dykker etter riktig tall. Den som finner det, viser det frem og legger det på kanten. Deretter ropes et nytt tall.

Barna kan hente én og én gjenstand per runde. Etter hvert som elevene blir varme i kroppen og trygge i vannet, kan du øke tempoet og vanskelighetsgraden.

Variasjon:

  • Be elevene hente flere tall i riktig rekkefølge (f.eks. 1–2–3).
  • Lag regnestykker i vannet: “Finn to tall som blir 7!”
  • Del elevene inn i lag – første lag som henter tallene fra 1 til 5 vinner.
  • Bruk tallene som stasjoner: Hver stasjon har en liten oppgave barna skal gjøre ved tallet de henter (f.eks. gjøre 3 flytestillinger ved tallet 3).

 

Læringseffekt: Barn lærer tallgjenkjenning, grunnleggende svømmeferdigheter som dykking og bevegelse i vann, og får samtidig utfordret samarbeidsferdigheter og koordinasjon.


Bokstavlek

Utstyr: Til denne leken trenger man produkter med bokstaver som tåler vann. 

Beskrivelse: Alle elevene står langs kanten med ryggen til vannet. Læreren kaster ut alle bokstavene i vannet. Målet med leken er at elevene skal hente første bokstaven i sitt fornavn. Alle barna hopper uti vannet samtidig. Elevene skal svømme crawl til bokstaven sin. Når elevene har hentet bokstaven sin svømmer de ryggsvømming tilbake. Hvis mange har lik forbokstav, kan man også dele ut ulike bokstaver til elevene. Dette kan enkelt gjøres ved å stille de opp i rekke og si alfabetet mens du peker på ett og ett barn.

Variasjon:

  • Bytt svømmestil: Elevene svømmer brystsvømming til bokstaven og crawl tilbake – eller motsatt.
  • Stav ord sammen: Del klassen inn i lag. Hvert lag skal hente bokstaver som til sammen danner et bestemt ord (f.eks. SOL, VANN, SKOLE). 
  • Finn vokaler eller konsonanter: Læreren ber barna finne en vokal, eller finne en konsonant

Variasjonene her er uendelige alt etter hvor mange bokstaver og hvor mange elever man har. 

 

Stiv heks i vann 

Utstyr: Til denne leken trenger du en ball som kan være i vann og som er enkel å kaste for barna. 

Et av barna har en ball som barnet skal prøve å kaste på de andre. Blir man truffet av ballen stiller man seg med beina et stykke fra hverandre. Man blir "fri" ved at et annet barn svømme gjennom beina til den som ble truffet. Det kan være lurt å lage et avgrenset område i bassenget, for eksempel ved å sette opp plater der grensen er.

Variasjon: Hvis man blir truffet av ballen må man:

  • Svømme/dykke under armene
  • Flyte på magen og snu seg til ryggen før man er fri.
  • Flyte på ryggen før man er fri.

Bølgemester

Utstyr: Uten utstyr

Beskrivelse: Barna ligger på magen langs kanten og gjør beinspark som lager mest mulig sprut eller bølger.  Hvem lager størst bølge, eller klarer å skyve en ball fremover med spark?

Læringseffekt: Kraft i sparket, rytme og kroppskontroll.


Stikkball i vann


Utstyr: Ball som tåler vann men som ikke gjør vondt å bli truffet av (f.eks. Fantyball)


Beskrivelse: Del barna i to lag og avgrens et område i bassenget (f.eks. én halvdel til hvert lag). Unngå å bli truffet av ballen – akkurat som på land, men med vann som ekstra element. Målet er å treffe motspillerne med ballen – treff = ute av banen eller en kort pause. Spilleren som blir truffet, kan f.eks. svømme en runde, eller løse en oppgave før de kommer inn igjen.


Svømmebrettstafett

Utstyr: 1 flytebrett per elev eller per lag
 
Beskrivelse: Del klassen inn i lag. Én og én svømmer over bassenget med flytebrett – enten med bein (crawl- eller brystbeinspark) eller på magen/rygg. Ved vending gir de brettet videre til neste lagdeltaker.

Læringseffekt: Kjerneferdigheter i svømming, styrker beinarbeid og vannstilling.
 

Variasjon: 

  • Bytt ut svømmebrettet med flytepinner


Rakettlek 

Utstyr: Store dykkeringer eller flytepinner

Beskrivelse: Barna skyver fra kanten i strak pilform og glir så langt de klarer. Når de stopper, legger de inn crawlbeinspark for å komme videre.

Variasjon: Gli gjennom dykkeringer eller under flytepinner. Konkurranse: hvem glir lengst før de må sparke?
 

Læringseffekt: Kroppsstilling, vannfølelse og kickstart på beinspark.


Flyt etter ringen

Ringdragning er en artig flyteøvelse som gjør at barna blir bedre kjent med hverandre og lærer seg å holde balansen når de flyter.

Utstyr: Dykkeringer (små)

Beskrivelse: Del inn barna i to og to, og gi hvert par en dykkering. Nå skal en flyte på ryggen, mens den holder på ringen med begge hendene. Den andre skal dra personen rundt i bassenget. Pass på at barna drar hverandre oppover så ingen får fjeset under vann når de ligger på ryggen.

 

Beinsparkkonkurranse

En konkurranse mange barn syns er gøy, er beinsparkkonkurransen.  

Utstyr: flåter (ikke svømmebrett men større flåter)

Beskrivelse: Del opp i to lag, ett lag for hver langside av flåten. Alle på lagene skal bruke crawlbeinspark for å dytte flåten mot det andre laget. Det er ikke lov å ha beina i bassengbunnen. Vinnerlaget er det laget som har flyttet flåten mest mot det andre laget. 

 

Enkel vannpolo

For de eldre barna kan det være morsomt med ballspill i vann med litt forenklede regler. For eksempel enkel vannpolo.

Utstyr: 1 ball som flyter og 2 svømmebrett

Beskrivelse: Plasser ett svømmebrett stående vertikalt mot bassengkanten i hver ende av bassenget – dette er «målene».
Del elevene inn i 2 lag. Lagene skal forsøke å kaste ballen slik at den treffer motstanderens svømmebrett. Spillerne kan ikke løpe på bunnen – de må svømme, flyte eller gå dersom vannet er grunt.

Variasjon: 

  • Vi har også flytende basketballkurver som kan være morsomme å prøve

Leker til skolesvømming

Badeand Dykker
100+ på lager
109,-