Aktivitetsterninger for fysisk og morsom læring

To jenter som hopper tau i henhold til instruks på aktivitetsterningen

Aktivitetsterninger med gjennomsiktige lommer gir uendelige muligheter. Fyll dem med bokstaver, bevegelser, spørsmål eller bilder – og tilpass dem til faget og gruppa. Perfekt til stasjoner, uteundervisning og variert læring i barnehage, skole og SFO.


 

Lek – lær – mimre – skap moro sammen!

Movecubes er myke aktivitetsterninger med gjennomsiktige lommer på alle sider. Disse fargerike terningene inviterer til fysisk aktivitet, kreativitet og læring – alt i én og samme aktivitet. Du kan selv bestemme hva som skal ligge i lommene: bokstaver, tall, ord, regnestykker, bevegelser, bilder – eller kanskje spørsmål om et fag? Aktivitetsterninger er perfekte til aktiv læring. Her lærer barna ved å gjøre, utforske og skape koblinger mellom kropp og hode. Her får du 10 tips til hvordan du kan bruke aktivitetsterninger i skole, barnehage eller på andre arenaer der barn og unge er i aktivitet.

Regnestafett

Mål: Øve på hoderegning og samarbeid.

 

Slik gjør du: Del elevene i to lag. Én fra hvert lag løper frem, kaster terningen, leser regnestykket og sier svaret høyt før de løper tilbake og veksler med neste. Bruk gjerne to terninger: én med tall og én med regnetegn.
Eksempel: Kaster "7" og "+3" og  eleven svarer "10".

Tips: Bruk fargekoding eller lag egne tema for hver terning, én terning med addisjon, én med subtraksjon, én med multiplikasjon. eller hva med å bruke klokka som tema: Hvor mye er klokka om 3 timer? Øk vanskelighetsgraden ved å legge inn desimaltall eller brøk for eldre elever.
 

Bokstavlek

Mål: Øve på bokstavlyder, ordforråd og kreativ tenking.

 

 Slik gjør du: Legg en bokstav i hver lomme. Barna kaster terningen og sier et ord som begynner med bokstaven som havner øverst. For større barn kan de skrive ordet, bruke det i en setning, eller forklare hva det betyr.

 Variasjon: Be eleven stave ordet med kroppen eller skrive det i lufta. Finn på temaer som dyr, mat, ting i klasserommet etc. Eller hva med å bruke to terninger og sett sammen to bokstaver, så lager barne ord ut fra det.

Bevegelsesterning

Mål: Skape variasjon i bevegelse og stimulere motorikk.

 

Slik gjør du: Legg en bevegelse i hver lomme (hopp som en frosk, snurr rundt, hink, krabb som en krabbe, gå baklengs, dans, etc). Barna kaster og utfører bevegelsen.


Variasjon: La elevene lage egne forslag og legge de i lommene. Bruk den også til sirkeltrening i kroppsøving ved å legge inn ulike øvelser, bytt på tema.  

Faglig quiz-terning

Mål: Repetere fagstoff på en morsom måte.

 

Slik gjør du: Legg inn spørsmål fra et fag – naturfag, samfunnsfag, norsk, engelsk osv. Barna kaster og svarer muntlig. I grupper kan de samarbeide om å svare.


Tips: La elevene selv lage spørsmålene i forkant! Lag nivå inndeling på quizen eller hva med å bruke en terning med spørsmål, og en med svaralternativer (A–F).
 


 

Eventyrterning

Mål: Trene kreativ skriving, muntlig fremstilling og historiefortelling.
 

Slik gjør du: Lag seks kategorier: karakter, sted, gjenstand, problem, løsning, følelse. Legg ett kort i hver lomme. Barna kaster og lager en historie som inneholder det som vises. Eksempel: "En prinsesse", "på en øde øy", "fant et gammelt kart", "men kartet var brent", "hun lagde sitt eget", "hun var håpefull".

Perfekt for: Fortelling, kreativ skriving og muntlig fremføring. Skap variasjon i leken ved å skrive historien i par, fortell videre der forrige elev slapp eller bruk tegning som avslutning og tegn historien!
 

"Si det med kroppen"

Mål: Trene på å gjenkjenne og uttrykke følelser.

 

Slik gjør du: Lag kort med følelser (glad, sint, redd, trist, forvirret, spent). Barna kaster og skal vise følelsen med kropp og ansikt – uten ord. De andre gjetter.


Læring: Trener sosial kompetanse og følelsesgjenkjenning. For å skape variasjon i leken og skape samhold, snakk sammen etterpå: Når har du følt det slik?" Brukes i sosial læring, psykisk helse eller samlingsstund. Kombiner med “hva gjør man når noen er …” for empatiøvelse.
 

 


 

Gåter og problemløsing

Mål: Trene logisk tenking og samarbeid.

 

Slik gjør du:  Lag seks enkle gåter eller tankenøtter. Barna kaster og forsøker å løse gåten som havner øverst. Del klassen i grupper og la dem samarbeide. Eksempel: "Hva kan du fange men ikke holde?" (Svar: Pusten)


Ekstra gøy: Bruk som en del av en rebusløype i skolegården, lag en skattejakt hvor riktig svar gir neste ledetråd og kombiner dette med hinderløype der riktig svar gir adgang videre.
 

Språklek med verb

Mål: Trene på å bøye verb og forstå betydning.

 

Slik gjør du: Skriv ett verb i hver lomme. Barna kaster og må bøye verbet i riktig tid (nåtid, fortid, framtid) eller vise det med kroppsspråk.
Eksempel: "Å svømme" - "Jeg svømmer", "Jeg svømte", "Jeg skal svømme".

Variasjon: Bruk med norsk som andrespråk eller gjett verbet ut fra kroppsbevegelse.
 

 

Svar med hele kroppen

Mål: Kombinere fagkunnskap med fysisk aktivitet.

 

Slik gjør du: Lag spørsmål med svaralternativer (A–F). Plasser kortene A–F på veggen eller gulvet. Barna kaster, leser spørsmålet, og løper til det riktige svaret. Eksempel: "Hvilket dyr er et pattedyr?" A. Slange B. Hund C. Øgle D. Frosk  Svar: B

 

Variasjon: Skap variasjon ved å bruke som stasjonsoppgave i tverrfaglig undervisning eller lag poengsystem og ha en løpende konkurranse og se hvem som vinner ved slutten av skoleåret for eksempel.

 

Gjenkjenning og kategorisering

Mål: Utvide ordforråd og øve på kategorisering.

 

Slik gjør du: Legg inn seks bilder (f.eks. eple, bil, løve, tannbørste, sko, fly). Barna kaster, sier hva det er, og hvilken kategori det tilhører (mat, dyr, kjøretøy osv.). Skap variasjon i leken ved å be elevene si en likhet og en forskjell med et annet bilde eller bruk som muntlig aktivitet i små grupper.


Brukes til: Ordforråd, begrepsforståelse og muntlig språk.

 

Tips til deg som lærer, trener eller SFO-ansatt

 

Kombiner gjerne flere terninger – én med spørsmål, én med bevegelse, én med poeng eller utfordringer.

La barna få lage innholdet selv. Da får de eierskap til leken og blir enda mer engasjerte.

Bruk bilder for de minste, og tekst eller symboler for eldre elever.

Bruk fargene aktivt – la blå være for matte, rød for norsk osv.

Aktivitetsterninger er perfekte til stasjoner, pararbeid og smågrupper.