Stafett i kroppsøvingen

Stafetter er populære kroppsøvingstimene. De kan varieres i det uendelige etter hva slags utstyr man har. Under finner du beskrivelse av noen av våre mest populære stafetter. 

 

Stafettjakt

Sett opp en kjegle i hvert hjørne i gymsalen slik at det er mulig å løpe rundt i hele hallen. Plasser en startkjegle midt mellom de to kjeglene på langsiden. Del opp elvene i to rekker, en på hver side av gymsalen.
Når læreren blåser start begynner førstemann i hver etappe å løpe med klokken rundt banen. Når eleven har løpt en runde, stiller han/hun seg sist i rekken og den som står først løper unna. Målet er å ta igjen motstanderlagets løpere og «tagge» ham.
 

Slalomstafett

Del elevene inn i to lag som stiller seg på hver sin rekke. Sett opp to kjegler, en for hvert lag ca 30-50 meter unna. (avhenger av hvor lang gymsalen er)


Sistemann i rekka klapper eleven foran seg på skuldra som igjen klapper eleven foran seg på skuldra helt til klappen når førstemann i rekken som skal løpe bort til kjeglen, runde denne for så å løpe slalom mellom de andre elevene i rekka og stille seg bakerst og klappe avgårde nestemann. Når alle har sprunget, setter laget seg ned og viser tydelig hvem som har vunnet.

Servitørstafett

Del elevene inn i grupper på 4. Lag en haug med baller, en haug med kjegler, en haug med erteposer osv i henhold til hav som finnes av småutstyr i gymsalen. Det skal være litt vanskelige produkter å «rydde» opp så kjegler som triller er ypperlig til denne leken. Hvert lag får utdelt hver sin matte som de skal holde mellom seg slik at matten holdes flat og stram i lufta. Nå skal elevene være servitører som rydder restauranten. Det vil si at de skal innom hver haug, plukke med seg et produkt som de skal frakte med seg videre oppå matten helt til de har vært innom alle haugene og tatt med seg et produkt. Første lag som får fraktet med seg et produkt fra hver haug UTEN å miste matte eller noen av produktene i gulvet, vinner stafetten. 
 

Ake matte

Legg to nedsprangsmatter med den glatte siden ned på gulvet i gymsalen. Plasser nedsprangsmattene midt ute på gymsalgulvet og få deltagerne til å stille seg opp i to like rekker.
Nå gjelder det for elevene og hoppe en etter en oppå matten og lande på den med bakenden slik at matten sklir et stykke på gulvet. Når eleven er ferdig med å hoppe kan han/hun løpe tilbake og stille seg bakerst i køen. Målet er å få nedsprangsmatten inn i veggen på motsatt side av gymsalen. 

Tunnelball

Elevene stilles på rekke etter hverandre og lager en tunnel ved å stå med beina fra hverandre. Første eleven i rekka tar en ball og starter spillet ved å rulle ballen gjennom bentunnelen. Siste mann i rekken tar ballen, løper fremover og står hovedsakelig i rekken og gjentar prosedyren. Når alle har trillet ballen, setter laget seg ned. Man kan variere på stafetten ved å løpe sikk sakk mellom elevene i rekka i stedet for å løpe rett frem. 

En variant er å sende ballen til hver deltaker over hodet i stedet for å rulle den langs gulvet mellom bena.

Hoppetaustafett

Del klassen inn i lag på 6-8. Gi hvert lag et hoppetau. Lag like mange markerte områder i gymsalen som det er lag.  Lederen for hvert lag går inn i et markert område, hopper et forhåndsbestemt antall ganger, løper tilbake til laget sitt, gir den ene enden av hoppetauet til nummer to i rekken og begge trekker hoppetauet langs bakken under laget sitt, som selvfølgelig må være våken og hoppe når tauet kommer. Nummer én som hoppet først står sist i rekken og nummer to løper fremover og hopper sine hopp osv ...

Bygge hula hytter

Del elevene opp i passende grupper. Hver gruppe skal ha 6 rokkeringer hver. Gruppen skal nå bygge hula hytte ut av rokkeringene:

 

Legg en ring på gulvet. Inni den ringen setter du opp en ring på venstre side og en ring på høyre side som lenes mot hverandre. Her må elevene jobbe sammen for å holde ringene stødig frem til de kan låses av taket. Nå setter du en ring mot deg, slik at den overlapper de to første også gjør du det samme på motsatt side. Den siste ringen legges på toppen av de oppreiste ringene som tak. 

Når alle gruppene har bygd seg en hula hytte kan man lage en rekke leker:


Velg  hvem på laget som skal kaste ball og hvem som skal være i forsvar. Velg også hvem som skal bygge hula hyttene om det er mange på laget. 

 

  • Bruk myke skumballer til å prøve å rive ned de andre lagenes hulahytter. Ballene skal rulles eller kastes, ikke sparkes. Lagene skal samtidig forsvare egne hula hytter mot å rives ned av ballene. Siste hula hytte som står intakt er vinnerlaget. For å få spillet til å vare lengre kan det lages en variant av spillet hvor hula hytten bygges opp igjen og at det laget som har færrest rivninger innen en gitt periode er vinneren. 
  • Sett alle hula hyttene på en rekke. 
  • Føre en ball gjennom hula hyttene uten å rive. 
  • Krabbe gjennom hula hyttene uten å rive
  • Krabb baklengs gjennom hula hyttene uten å rive
  • Stable et tårn med hula hytter
  • Bygg en hula hytte. Sett en ny hula hytte på toppen av den osv. Hvor mange hula hytter klarer elevene å stable oppå hverandre?  

Kortstokkstafett


Antall deltakere: 4 eller flere
Utstyr: En kortstokk og musikk
 

Fremgangsmåte:

  • Del gruppen inn i fire lag og gi hvert lag en base i et hjørne av gymsalen.
  • Plasser kortene fra kortstokken utover midten av salen, med billedsiden ned.
  • Gi hvert lag et symbol å samle på, for eksempel hjerter, kløver, spar og ruter.
  • Start musikken og gi et signal for at spillet skal begynne.
  • En elev fra hvert lag løper ut til midten av salen og snur kun ett kort.
  • Hvis kortet viser lagets symbol, tar eleven kortet og løper tilbake til basen.
  • Hvis kortet ikke viser lagets symbol, legges det tilbake med billedsiden ned.
  • Når eleven kommer tilbake til basen, sender han eller hun neste person ut.
  • Fortsett spillet til ett lag har samlet alle 13 kortene i sin symbolgruppe.
  • Det laget som først samler alle kortene vinner.
  • Tips: For å gjøre spillet mer spennende og engasjerende, kan du spille musikk i bakgrunnen og legge til noen hindringer som deltakerne må overvinne for å nå kortene. For eksempel kan du legge til noen koner eller hoppetau som må passeres på vei til midten av salen.