Spesialtilbud Spesialtilbud (Trykk her for å se spesialtilbud)
Dine spesialtilbud

Hvordan velge riktig skumrulle?

Hva er en foamroller/ skumrulle?

Foamroller eller skumrulle er et godt hjelpemiddel for de som ønsker å massere/ løse opp i slitne og ømme muskler. Produktet er spesielt effektivt på utsiden og innsiden av låret, rumpa og den brede ryggmuskulaturen.

Ved riktig bruk oppnår du økt blodstrømning og bedre sirkulasjon. Den blir også brukt som et element i treningen for å tilpasse treningen ved å regrediere eller progrediere øvelsen.

 

Når bruker jeg foamrolleren/ skumrullen?

Noen bruker foamrolling i oppvarmingen og føler de at får økt bevegelighet i styrkeøvelser og spensttrening. Andre bruker den i etterkant eller mellom treninger for å løse opp spenninger i muskulaturen. Du kan også bruke rullene til å lage et ustabilt underlag for styrkeøvelser som push up, dips, planke og mageøvelser. Foamrollen er også et verktøy som ofte blir benyttet i forbindelse med Yoga og Pilates.
 

Hvilken foamroller/ skumrulle skal jeg velge?

Hardheten på rullene er ulike. Begynn gjerne med en mykere variant før du går over til hardere varianter med og uten triggerpunkter. Du vil uansett ha effekt av rullingen, men spare deg for litt av den verste «rulle-smerten» ved å velge en mykere variant til å begynne med. 

 

Lengden på rullen er ikke avgjørende for kvaliteten på rullingen. En kort rulle er enklere å ha med i en bag. En lengre rulle gjør det enklere å massere ryggen.

 

Utførselen på Foamrolleren er tilpasset formålet og ditt utgangspunkt, så før du går til anskaffelse av en bør du tenke etter hva du skal bruke den til og hvilket trykk på muskler og sener du ønsker at rullen skal gi. Du kan i tillegg regulere trykket selv ved å legge mer eller mindre av kroppsvekten din over rullen.

 

Triggerpunkt: Her anbefaler vi en ruglete utgave for ekstra trykk på ømme punkter. Uansett om du ønsker egenbehandling i form av at rollen ruller over ønsket område, eller i form av et fast trykk på triggerpunktene eller muskelknutene anbefaler vi de ruglete utgavene.

Hvis du har et spesifikt problemområde hvor det kan være vanskelig å komme til med en rulle og /eller muskelknuten sitter dypt er en Fascia ball et godt redskap, disse har vi i to forskjellige str.

 

Tøyning av sene og/eller muskulatur: Hvis du sliter med stive muskler og/eller stramme sener kan en foamroller være til hjelp. For å få et jevnt fast trykk kan du med fordel velge en fastere roller til dette formålet.

 

Underlag ved øvelser: Foam rollen er velegnet til bruk som et element i styrketrening. Den kan brukes under øvelsen så du blir utfordret ved å skape et ustabilt underlag, det kan også fungere som støtte og fasilitator.

 

Pilates og Yoga: Ved Pilates og Yoga blir skumrullen brukt på mange forskjellige måter, dette utifra brukerens utgangspukt, erfaringer og mål. Vår erfaring er at en lang glatt foamfoller er best egnet.

Hvor mye skal jeg rulle for å ha effekt?

Det er viktig å finne en balanse mellom rulling og restitusjon. Fra 1 minutt til 5 minutter på de utvalgte områdene, 2 – 3 ganger per uke vil være til god hjelp. Utover det er det godt for kroppen å få hvile til å behandle og restituere seg selv.

Skumruller, foamrollers

Skumruller, foamrollers

www.youtube.com/watch?v=0cHiXl4zLXM&list=PLxnPYz1wfjzTFA7MaYvbAatE0wKxxmnYN&index=1

Skumruller, foamrollers

Skumruller, foamrollers

Varen er på lager.
Varen er bestilt fra leverandør og leveringsdato er bekreftet.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varen må bestilles fra leverandør.
Varen befinner seg på fjernlager.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varene bestilles fra vår leverandørs lager.
Ubekreftet - Ta kontakt med kundesenter for nærmere informasjon.