Oppvarming og leker med volleyball

Gjennom morsomme volleyballøvelser får barn og ungdom en lav terskel for å delta og oppleve mestring. Lekene fremmer samarbeid, gir mange ballberøringer og skaper energi i kroppsøvingstimene.

 

Hvorfor leker og stafetter i volleyball?

Leker og stafetter er en morsom og effektiv måte å starte volleyballøkter på, enten det er i kroppsøvingsfaget, i idrettslaget eller som en del av fritidsaktivitet. Øvelsene gir energi, skaper engasjement og gjør det lettere for barn og ungdom å bli trygge på ballen. Volleyballleker senker terskelen for å bli med. Spillet blir mer lekpreget, og elevene får øve seg uten press på å mestre de mer avanserte slagene. Gjennom enkle øvelser lærer barna å samarbeide, kommunisere og bevege seg som et lag. Samtidig utvikler de grunnleggende ferdigheter som balanse, reaksjonsevne og koordinasjon. Under finner dere et lite knippe med morsomme volleyballeker som kan brukes til lek og inspirasjon i kroppsøvingen.
 

Ballongvolley

Formål: Trygg introduksjon til volleyball for barn på småtrinnet.

 

Slik gjør du: Del elevene inn i smålag på 3–4. Bruk en ballong (eller myk ball for eldre elever) og spill over et lavt nett eller en midtlinje markert med benker eller tau. Hvert lag prøver å holde ballongen i lufta og slå den over til motstanderens side. Det er lov å bruke så mange berøringer man vil. Etter hvert kan man innføre regler som «maks tre berøringer» eller «ballen må slås, ikke holdes». Øk vanskelighetsgraden ved å legge til flere ballonger i spill samtidig.

 

Pedagogisk verdi:Ballongvolley gir alle tid til å reagere, og det skaper mange ballkontakter og høy deltakelse. Passer spesielt godt for volleyball i skolen for barn som trenger en myk start på ballspill.

Kjegleball

Formål: Trene sikte, plassering og taktisk forståelse.

 

Slik gjør du: Plasser tre til fem kjegler tilfeldig innenfor hver banehalvdel. Del elevene i to lag og spill med vanlig volleyballball (eller myk skumball for yngre elever). Lagene får poeng ved å treffe motstanderens kjegler med ballen. Etter hvert som kjeglene treffes, tas de bort for å øke vanskelighetsgraden. Du kan også spille med faste kjegler og la poengene telles opp til slutt.

 

Pedagogisk verdi: Kjegleball gjør det lettere å trene på målrettede slag og posisjonering. Det gir variasjon og gjør det enklere for nybegynnere å lykkes, siden poeng kan scores uten lange ballvekslinger. Leken fungerer godt som morsom volleyballøvelse i ungdomsskolen.
 

Sirkelserve

Formål: Repetisjon av serve og mottak i trygge omgivelser.

 

Slik gjør du: Elevene stiller seg i en stor sirkel med god avstand. En elev server ballen til en valgfri person i sirkelen, som må ta imot ballen og serve den videre. Alle må holde øyekontakt og si navnet på den de server til. Når elevene blir varme i trøya, kan du introdusere flere baller samtidig, eller be de serve med ulike teknikker (underarms, overarms, med en hånd).

 

Pedagogisk verdi: Sirkelserve utvikler presisjon, ballfølelse og kommunikasjon. Det skaper trygghet, bygger relasjoner og gir høy grad av deltakelse. Velegnet både som oppvarming og overgang til teknikktrening.

Poengstafett

Formål: Øke intensitet og motivasjon i volleyballtreningen.

 

Slik gjør du: Del inn klassen i 4–6 lag med 3–4 elever per lag. Sett opp en spilleflate for hver kamp (bruk gjerne flere små nett eller del hallen i soner). Hvert lag spiller korte kamper (for eksempel til 3 poeng). Vinnerlaget løper til neste bane og møter en ny motstander, taperlaget blir værende. Alternativt kan det være en fast stasjon der alle må innom og prøve å vinne for å gå videre. Tell poeng for hvert vunnet minikamp.

 

Pedagogisk verdi: Elevene holder seg i bevegelse og får spille mye på kort tid. Konkurranseelementet skjerper innsats og gir struktur. Denne leken egner seg særlig godt i ungdomsskolen og videregående, der elevene er klare for større intensitet.
 

Volleytennis

Formål: Enkle spillformer med høy grad av ballkontakt.

 

Slik gjør du: Lag små baner (ca. 4x4 meter) og strekk et lavt nett eller tau mellom kjegler. Spilles to mot to eller én mot én. Ballen kan sprette én gang på egen side før den må returneres. Lagene får ett poeng for hver ball som lander innenfor motstanderens område. Spill korte sett til 5 eller 7 poeng. For viderekomne kan man innføre «ikke lov med sprett» eller bare en berøring.

 

Pedagogisk verdi: Volleytennis senker tempoet og gir elevene bedre tid til å kontrollere ballen. Det gir mange repetisjoner av slag og sikrer at alle er involvert. Super for volleyball barn i mellomtrinnet og nybegynnere i ungdomsskolen.

Lagrunde

Formål: Trene strukturert samspill, rytme og kommunikasjon.

 

Slik gjør du: Alle på laget stiller seg i kø bak en ballfører. Spillet foregår over nett (eller midtlinje). Første elev slår ballen over nettet, løper bakerst i rekka. Neste elev gjør det samme, og slik fortsetter det. Laget får poeng for antall pasninger uten at ballen går i bakken. Etter hvert kan du øke tempoet eller bruke flere baller.

 

Pedagogisk verdi: Lagfølelse, rytme og konsentrasjon er nøkkelfaktorer her. Leken passer godt som avslutning eller overgangen mellom lek og mer strukturert spill.