Hvorfor bruke AirTrack i skolen?
AirTrack er et allsidig treningsverktøy som kombinerer det beste fra trampoline, tumblinggulv og matte, men uten krav til permanente installasjoner eller store rom. Den luftfylte konstruksjonen gir demping, stabilitet og justerbar sprett, noe som gjør AirTrack like aktuell for nybegynnere som for erfarne elever.
AirTrack senker fallhøyden, både fysisk og mentalt. Elever som vanligvis vegrer seg for å hoppe, rulle eller balansere, tør å prøve. Og når de først prøver, kjenner de mestring. Det er nøkkelen til motivasjon og bevegelsesglede.
Pedagogisk verdi
AirTrack støtter flere av kompetansemålene i kroppsøving: Utvikling av motoriske ferdigheter, mestring i bevegelsesaktiviteter, kroppskontroll, og samspill i fysisk lek og trening. Den gir også muligheter for vurdering gjennom observasjon av progresjon, innsats og teknikk.
Typiske ferdigheter som trenes:
- Balanse, kroppskontroll og koordinasjon
- Spenst, rytme og rotasjon
- Trygg landings- og fallteknikk
- Samarbeid, rytme og stafettforståelse
- Bevissthet om tyngdepunkt og energi
Slik tilpasser du AirTrack til ulike trinn:
AirTrack passer alle trinn i grunnskolen, men det er viktig å tilpasse aktiviteter etter elevforutsetninger. Her er noen retningslinjer:
1–4 trinn:
- Fokus på grunnleggende bevegelse og trygghet. Bruk AirTrack til rulling, hopp med samlede bein, balansetrening og enkle stafetter. Unngå avanserte elementer og hold trykket lavt for myk demping.
5–7 trinn:
- Utvid med mer rytme, reaksjon, enkle triks og rolige rotasjonsøvelser. Bruk ball, erteposer og små hinder. Tren på kontroll i landing og bevegelse.
8–10 trinn:
- Fokus på teknikk, kraft og overføring til andre idretter. Her kan man bruke AirTrack til styrkeøvelser, utholdenhet, vendinger, hopp med retning og sammensatte bevegelser,gjerne i stasjonsform.