AirTracks i kroppsøving

I kroppsøving er variasjon og trygghet avgjørende for å engasjere hele elevgruppen. AirTrack gir en sikker base for bevegelse, med sprett, balanse og støtdemping som stimulerer både motorisk utvikling og mestring. Her får du en faglig gjennomgang av hvordan AirTrack kan brukes i undervisningen, med fokus på sikkerhet, progresjon og praktisk organisering.

Hvorfor bruke AirTrack i skolen?

AirTrack er et allsidig treningsverktøy som kombinerer det beste fra trampoline, tumblinggulv og matte, men uten krav til permanente installasjoner eller store rom. Den luftfylte konstruksjonen gir demping, stabilitet og justerbar sprett, noe som gjør AirTrack like aktuell for nybegynnere som for erfarne elever.

AirTrack senker fallhøyden, både fysisk og mentalt. Elever som vanligvis vegrer seg for å hoppe, rulle eller balansere, tør å prøve. Og når de først prøver, kjenner de mestring. Det er nøkkelen til motivasjon og bevegelsesglede.

 

Pedagogisk verdi

AirTrack støtter flere av kompetansemålene i kroppsøving: Utvikling av motoriske ferdigheter, mestring i bevegelsesaktiviteter, kroppskontroll, og samspill i fysisk lek og trening. Den gir også muligheter for vurdering gjennom observasjon av progresjon, innsats og teknikk.

 

Typiske ferdigheter som trenes:

  • Balanse, kroppskontroll og koordinasjon
  • Spenst, rytme og rotasjon
  • Trygg landings- og fallteknikk
  • Samarbeid, rytme og stafettforståelse
  • Bevissthet om tyngdepunkt og energi

Slik tilpasser du AirTrack til ulike trinn:

AirTrack passer alle trinn i grunnskolen, men det er viktig å tilpasse aktiviteter etter elevforutsetninger. Her er noen retningslinjer:

 

1–4 trinn:

  • Fokus på grunnleggende bevegelse og trygghet. Bruk AirTrack til rulling, hopp med samlede bein, balansetrening og enkle stafetter. Unngå avanserte elementer og hold trykket lavt for myk demping.

5–7 trinn:

  • Utvid med mer rytme, reaksjon, enkle triks og rolige rotasjonsøvelser. Bruk ball, erteposer og små hinder. Tren på kontroll i landing og bevegelse.

 

8–10 trinn:

  • Fokus på teknikk, kraft og overføring til andre idretter. Her kan man bruke AirTrack til styrkeøvelser, utholdenhet, vendinger, hopp med retning og sammensatte bevegelser,gjerne i stasjonsform.

Progresjon og variasjon

Progresjon er sentralt i all undervisning med AirTrack, utfordre elevene med kombinasjonsøvelser, koordinerte stafetter, rytmelek:

 

  • Start enkelt: Begynn med gange over AirTracken, enkel rulling, små hopp
  • Bygg videre: Hopp med variasjoner, roterende bevegelser, balanseelementer

Lærertips: Bruk "gradert oppdrag" der elevene velger nivå etter trygghet. For eksempel: "Gå, gå baklengs, gå på tå, gå med ertepose på hodet." Dette gir mestring uansett nivå.

Organisering i timen

AirTrack er lett å integrere i eksisterende timeplan:

 

Stasjonsarbeid

  • Bruk AirTrack som én av flere stasjoner. Elevene jobber i mindre grupper, noe som gir økt aktivitetstid og mer trygghet for dem som trenger tid.

Felles aktivitet

  • Hele klassen jobber sekvensielt, f.eks. stafett, rulle etter tur eller rytmeøvelser. Lærer gir felles instruksjon og justerer underveis.

Frilek og elevstyrt aktivitet

  • Gi elevene rammene og oppdragene, og la dem utforske selv. Husk at frilek på AirTrack fortsatt krever tilsyn og klare regler for antall elever og retning.

Sikkerhet og ansvar

  • Selv om AirTrack er trygt, kreves det tilsyn, struktur og gjennomgang av rutiner.

Viktige sikkerhetsregler:

  • Vær kun barføtt oppå AirTracken eller bruk gymsokker, aldri sko eller vanlige sokker
  • Hold minst 20 cm avstand fra kantene
  • En elev av gangen i bevegelse 
  • Ingen aktiviteter nær sidene eller utenfor matta
  • Sørg for flatt, rent underlag uten skarpe kanter
  • Ikke bruk produktene som landingsmatter

Lærertips: Legg tydelige linjer som markerer start og stopp ved å bruke kjegler og erteposer til å definere soneinndeling.