10 morsomme turnøvelser

Vi har samlet ti turnøvelser som kombinerer lek, styrke, balanse og kroppskontroll. Øvelsene passer for barn i skole og barnehage, og gir både latter, mestring og bevegelsesglede.

Ertepose på magen og ryggen

Gjennomføring: Barna starter ved den ene veggen i salen, hver med en ertepose. Først plasseres erteposen på magen, og de beveger seg over gulvet på alle fire med magen vendt opp mot taket (krabbegang). Når de når andre siden, legges erteposen på ryggen. Nå går de tilbake på alle fire med magen mot gulvet (bjørnegang). Målet er å klare hele banen uten at erteposen faller ned.

 

Formål: Utvikle balanse, kroppsbevissthet og kjernestyrke. Øvelsen trener også utholdenhet og koordinasjon.

 

Utstyr: Erteposer, gulvflate.

 

Variasjoner:

  • Konkurranse om hvem som klarer å komme raskest frem uten å miste erteposen.
  • Gjør stafettversjon i lag.
  • Øk vanskelighetsgrad ved å legge inn små hindre eller baner med svinger.


 

Minuttlek med ertepose

Gjennomføring: Alle barna går rolig rundt i salen med en ertepose balansert på hodet. Når de tror det har gått ett minutt, setter de seg ned. Treneren sjekker klokken og ser hvem som er nærmest. Dersom gruppa bommer med mer enn 10 sekunder, må de prøve på nytt.

 

Formål: Trener balanse, konsentrasjon, kroppskontroll og tidsforståelse. Øvelsen gir også ro og fokus i gruppa.

 

Utstyr: Erteposer, stoppeklokke.

 

Variasjoner:

  • Bruk ulike gjenstander (ball, bok, liten matte).
  • La barna gå baklengs, sidelengs eller i forskjellige nivåer (krype, hinke).
  • Lag konkurranse der den som er nærmest 1 minutt får gi en ny utfordring.

Gå planken

Gjennomføring: To grupper stiller opp på hver sin side av en gymbenk. På signal skal de bytte plass ved å bevege seg over benken og passere hverandre midt på uten å falle ned. Hele laget må komme trygt over før øvelsen er fullført. Faller noen ned, må alle starte på nytt.

 

Formål: Fremmer samarbeid, balanse og koordinasjon. Barna må kommunisere og tilpasse seg hverandre for å lykkes.

 

Utstyr: Gymbenk.

 

Variasjoner:

  • Gjør oppgaven i stillhet, kun med kroppsspråk.
  • Bruk smalere eller bredere underlag (bom eller mattekanter).
  • Gjør det som stafett med flere benker etter hverandre.
     

Baklengs ertepose

Gjennomføring: Barnet sitter på en matte med en haug erteposer foran seg. Med føttene klemmer barnet fast en ertepose, ruller halveis baklengs slik at beina havner over hodet og legger erteposen i en ny haug bak seg. Deretter ruller barnet frem igjen til start og gjentar.

 

Formål: Utvikle kjernemuskulatur, koordinasjon og kroppsforståelse. Øvelsen utfordrer rytme og kontroll i baklengs rulling.

 

Utstyr: Matte og erteposer.

 

Variasjoner:

  • Bruk større eller mindre gjenstander (ball i stedet for ertepose).
  • Gjør det som stafettversjon i grupper.
  • Se hvor mange erteposer laget klarer å flytte på en gitt tid.
  • Legg ut matter i en løype i gymsalen og la barna ligge på rekke slik at de danner en slange. I stedet for å legge erteposen i en ny haug, skal de overrekke erteposen til hverandre med beina. Varier på tempo eller bruk flere erteposer. Lag to rekker og ha en stafett.  

Dyrestafett

Gjennomføring: Barna deles i lag. På signal skal første deltaker bevege seg frem og tilbake i salen som et valgt dyr (froskehopp, krabbegang, bjørnegang, andegang). Når de er tilbake, er det nestemann sin tur.

 

Formål: Fremmer allsidig bevegelsesglede, styrke, balanse og eksplosivitet.

 

Utstyr: Ingen nødvendig, men kan bruke kjegler for å markere distanse.

 

Variasjoner:

  • Bytt dyr hver runde.
  • Gjør det som stafett med ertepose på hodet eller ryggen.
  • Gjør en hinderløype hvor ulike dyr hører til ulike deler av banen.

Speiløvelsen

Gjennomføring: To og to står mot hverandre. Den ene er "speilet" og skal herme nøyaktig det den andre gjør – enten det er å stå på ett ben, gjøre ruller, hoppe eller balansere. Etter en stund bytter de roller.

 

Formål: Trener koordinasjon, kroppsbeherskelse og konsentrasjon, samtidig som barna blir kreative i bevegelsene.

 

Utstyr: Matte eller gulvflate.

 

Variasjoner:

  • Bruk musikk, øvelsene skal følge rytmen.
  • Gjør det i grupper på fire, der alle speiler en leder.
  • Legg inn små akrobatiske elementer som å slå hjul, stå i bro, gå ned i spagat.

Turn-memory 

Gjennomføring: Det legges ut kort eller lapper med navn/bilder av ulike turnøvelser. To og to trekkes opp som i memory. Når barna får et par, må de gjøre øvelsen sammen.

 

Formål: Kombinerer lek og hukommelse med turntrening. Barna blir kjent med flere øvelser og får mestringsfølelse.

 

Utstyr: Kort/lapper med øvelsesbilder.

 

Variasjoner:

  • Bruk ulike vanskelighetsgrader – enkle (rull) og vanskelige (hjul, håndstående).
  • Konkurranse: Første lag som finner alle par vinner.
  • Tilpass etter alder – yngre barn kan få bilder, eldre kan ha skrift.

Akrobatisk hinderløype

Gjennomføring: Bygg en løype med matter, benker og små hindre. Barna skal rulle, hoppe, balansere og krype seg gjennom banen. Hvert hinder har et turnelement: for eksempel hjul på matta, rull over tjukkas, balanse på benk.

 

Formål: Gir variert bevegelse, styrker allsidighet og skaper bevegelsesglede.

 

Utstyr: Matter, benker, nedsprangsmatte, kjegler.

 

Variasjoner:

  • Gjør stafettversjon.
  • Endre banen underveis for nye utfordringer.
  • La barna selv få være med å bygge løypa.
     

Pyramidebygging

Gjennomføring: Barna deles i små grupper og samarbeider om å lage menneskepyramider. Start med to på alle fire og en på toppen. Etter hvert kan man bygge høyere og mer avanserte figurer.

 

Formål: Utvikler samarbeid, tillit, balanse og kroppsbeherskelse.

 

Utstyr: Matter for sikkerhet.

 

Variasjoner:

  • Lag kreative pyramider med ulike formasjoner.
  • Sett på musikk og lag små oppvisninger.
  • Gjør konkurranse mellom lagene – hvem lager den mest kreative pyramiden?

Katt over fjell

Gjennomføring: Barna deles inn i små grupper på 4–5. En deltaker legger seg på alle fire midt på matta, dette er "fjellet". Resten er "katter" som en etter en skal klatre over fjellet uten å velte det. For å klare det må de bruke turnbevegelser som kryping, krabbing, spagat, bro eller rulle. Etter at alle kattene har klatret over, byttes rolle. Alle får være fjell én gang.

 

Formål: Styrker balanse, koordinasjon og kroppskontroll. Trener også romforståelse og motorisk kreativitet. I tillegg gir den mye latter og samarbeid.

 

Utstyr: Matter.

 

Variasjoner:

  • "Fjellet" kan stå i bro eller ligge i andre posisjoner for mer utfordring.
  • Barna må klatre over uten å bruke hendene.
  • Lag konkurranse: Hvem klarer flest forskjellige måter å komme over på?