Er treningssenteret stengt?

Syns du det er tungt og vanskelig å komme i gang med hjemmetrening? Tenk på alle fordelene du får – vi har ramset opp ni!

 

  1. Det tar kortere tid å trene hjemme for du slipper å beregne tid på reisevei. Særlig på vinterstid er det mange som kvier seg for å sette seg i en kald bil, skrape is av ruta for å komme seg på trening og når treningsøkten er ferdig må man kanskje gjenta hele «skrape is» seansen. Trener du hjemme, slipper du også å engasjere barnevakt om du er hjemme alene med småbarn. Du kan ta de med på treningen om de kan være med eller la de se på film.
  2. Du slipper å bruke tid på å pakke treningsbag’en!
  3. Du kan trene i hvilke klær som helst for det er ingen som ser deg! Hullete favorittpysj? Hvorfor ikke? Tøfler? Jadda!
  4. Du trenger heller ikke bekymre deg for at noen kikker på deg og vurderer hvor flink du er til å trene eller andre ting når du trener hjemme hos deg selv.
  5. Du slipper å dele treningsutstyret med andre og du slipper å vente på at apparater og utstyr skal bli ledig.
  6. Du kan se på favorittserien din mens du trener eller du kan høre på akkurat hvilken musikk du vil, så høyt du vil! (om du trener hjemme alene da vel og merke)
  7. Du slipper å skynde deg i dusjen eller å dele garderobe med andre!
  8. Du slipper å forholde deg til åpningstider og tilgjengelige timer – du kan trene akkurat når det passer deg!
  9. Det er ikke noe medlemsskap å betale når du trener hjemme!

 

«Du får ikke like god trening hjemme som på et treningssenter!» sier mange. Å joda, det gjør du! Med minibands, powerbands og litt oppfinnsomhet kan du få en super treningsøkt!

Savner du hamstring curl apparatet på treningssenteret?

Har du en medisinball/fit ball kan du ligge på rygg, ha hælene på ballen, heis opp rompa og korsryggen så du ligger på skuldrene og dra ballen med hælene mot deg.

 

En annen variant er å loope et powerband i passende styrke rundt en stolpe, legg deg på magen på en matte, sett ankelen inn i enden på strikken slik at strikken sitter godt og trekk leggen opp mot rumpa.

Hva med nedtrekksapparatet?

Igjen, et powerband er din venn. Har du et powerband med hard belastning kan dette bli kjempehardt! Har du en pullup stang/dørstang kan du loope bandet rundt stangen eller du kan feste båndet over døren. For at du ikke skal klype i stykker strikken og lage klemskader på den, anbefaler vi at du fester strikken i et døranker. Bruk et kosteskaft som du legger inne i loopen på båndet så kan du trekke strikken ned mot gulvet. Akkurat som om du var på treningssenteret.

Trenger du flere tips for å erstatte vektstanga med strikk?

Sjekk filmene nedenfor av Emma og Vanja hos Puls Team Flisa.