Brettball er gøy i seg selv og ypperlig til innlæring i forhold til racketspill. I og med at brettet gir en utvidet hånd og ikke gir forlenget arm er det lettere å treffe ballen med brett enn med racket. Vil man senke farten ytterligere enn brettballspillet med tilhørende ball, kan man bruke ballong eller badeball. For å differensiere undervisning med racket kan man tilby brettball, badminton og speedminton
Denne ballen er bra når plassen er begrenset. I og med at den har splittene bremses den i lufta. På den måten kan de som spiller bruke snert/kraft når de slår og samtidig holde seg på et begrenset område - bra hvis man har en større gruppe i gymsal. Ballen får selvsagt med sin utforming også mindre fart slik at tempoet settes ned, dette er bra for de som ikke har spilt så mye, eventuelt ikke kan bevege seg så raskt.
Ballene er lette å gripe og de spretter godt. De egner seg til opplæring i både mottak, kast og sprett. De er også såpass myke at de kan brukes til ulike balleker som stikkball etc.
Kin-ball som lagspill egner seg supert både i skolen og ellers. Med tre lag på banen og samtlige spillere naturlig med, er dette et spill som favner bredt, er annerledes og morsomt. Den store ballen setter ikke så store krav til ballfølelse og motorikk som en del andre ballspill(på internasjonalt toppnivå er det selvsagt noe annet), dette er positivt for opplevelsen av mestring. I tillegg til selve spillet, er det muligheter for mye annen artig aktivitet med den store ballen.