Ballhavets vokter
Formål: Trene reaksjonsevne, dribling under press og hurtig orientering, i en lek som oppleves som både intens og morsom.
 
Gjennomføring:
	- Marker et stort rektangulært område – “ballhavet”. Del elevene i to grupper:
 
	- Spillere med ball (ballsvømmere)
 
	- Voktere (uten ball)
 
	- Alle ballsvømmere dribler fritt i området. Vokterne har som mål å “fange” ballene ved å slå dem lett bort (ikke sparke eller dytte). Når en ball blir slått bort, må svømmeren løpe ut av ballhavet, hente tilbake ballen og gjøre en enkel oppgave før de får komme inn igjen (for eksempel ti hopp, en balanseøvelse eller si navnet på et basketballuttrykk).
 
	- Bytt roller etter 1–2 minutter, slik at alle får vært både svømmer og vokter. Du kan også ha to baller i ballhavet som ikke tilhører noen – de som klarer å få tak i disse, får bonuspoeng eller slipper en runde.
 
For yngre barn kan du:
	- Bruke mindre voktere (1–2) og la svømmerne bevege seg i saktere tempo
 
	- Bruke myke baller som er lettere å gripe og føre
 
	- La barna “fryse” i stedet for å gå ut hvis de mister ballen
 
For eldre elever kan du:
	- Øke antall voktere gradvis
 
	- Kreve dribling med én bestemt hånd
 
	- Innføre bonussoner hvor spillerne er trygge i 5 sekunder
 
 
Pedagogisk verdi:
Leken skaper intens bevegelse og krever konstant tilstedeværelse. Barna må holde kontroll på egen ball, følge med på omgivelsene og reagere raskt. I tillegg får de kjenne på mestring under press – noe som bygger mot, kontroll og blikk for spillet. Leken fremmer både individuell teknikk og evnen til å spille i “kaos”, slik man ofte gjør i reelle spillsituasjoner.
 
Tips til utstyr:
	- Basketballer tilpasset alder
 
	- Kjegler eller markeringsbånd til ballhavets grenser
 
	- Vester for å skille voktere og svømmere