Bordtennis i kroppsøving – læring i bevegelse

Bordtennis gir elevene en morsom og variert aktivitet som både utfordrer og skaper mestring i kroppsøving.

Bordtennis er en aktivitet som passer perfekt inn i kroppsøvingsfaget. Med lav terskel for å komme i gang og høy gevinst for ferdighetsutvikling, gir bordtennis elevene mulighet til å utvikle både motoriske, sosiale og kognitive ferdigheter. Samtidig er det en aktivitet som lett kan tilpasses ulike forutsetninger og nivåer da bordtennis passer like godt til oppvarming som til teknisk trening i kroppsøvingsfaget. Det krever lite utstyr, gir rask mestring og er lett å tilpasse ulike ferdighetsnivåer. Med små justeringer kan aktiviteten inkludere alle – uansett erfaring.

 

Vi har lang erfaring med å levere utstyr og veilede skoler i hvordan bordtennis kan skape aktivitet og mestring i kroppsøvingstimene. Dette er en idrett der små bevegelser gir stor læring – både individuelt og i samspill.
 

Læringsmål med bordtennis i kroppsøving

Bordtennis treffer en rekke av kompetansemålene i kroppsøvingsfaget på alle nivåer i skolen. Det handler ikke bare om å slå ballen over nettet – det handler om konsentrasjon, rytme, samarbeid og kontroll. Ferdighetene som utvikles, har overføringsverdi til andre idretter, og til motorisk trygghet i hverdagen. Eksempler på læringsmål bordtennis støtter:

 

  • Mestre grunnleggende teknikker som serve, forehand, backhand, volley og retur
  • Utvikle koordinasjon, rytme, balanse og reaksjonsevne
  • Forstå og følge regler i spillaktiviteter
  • Samarbeide og vise respekt for medspillere og motspillere
  • Oppleve glede ved egen utvikling gjennom lek og øvelse
  • For mange elever gir bordtennis en arena for mestring uten krav til fysisk styrke eller utholdenhet. Det handler om teknikk, tålmodighet og presisjon – ferdigheter alle kan utvikle over tid.

 

Utstyr til bordtennis i skolen

For å lykkes med bordtennis i kroppsøvingsfaget trenger du verken avanserte konkurransebord eller spesialutstyr. Det viktigste er å ha riktig utstyr til riktig bruk:

 

  • Bordtennisbord (gjerne sammenleggbare for fleksibel bruk)
  • Nett som er lett å sette opp og ta ned
  • Racket i slitesterk kvalitet som tåler skolens bruk
  • Bordtennisballer i ulike varianter (vanlige, myke eller langsommere baller for nybegynnere)
  • Alternativt: minibord eller bordtennisnett som kan festes på eksisterende bord (løsning for små gymsaler eller klasserom)

Vi anbefaler å bruke mykere og langsommere baller med større diameter for nybegynnere, da dette gir lengre spilletid, færre feil og mer mestring tidlig i opplæringen.


Bordtennis krever lite plass og kan enkelt organiseres slik at mange elever får være aktive samtidig. Noen praktiske tips for gjennomføring i kroppsøving:

  • Bruk flere småbord eller minibord hvis plass eller utstyr er begrenset
  • Jobb i par eller små grupper med rullering for aktivitet
  • Lag stasjoner: serveøvelser, treffmål, teknikk, småspill
  • Bruk enkle konkurranser eller leker for variasjon og motivasjon

 

Høy aktivitet:

  • Ønsker man høy aktivitet, bør man kjøre kortere spilløkter med hyppig bytte
  • Del inn elevene i nivåer slik at alle får utfordringer de mestrer
  • Veksle mellom individuell trening og småspill
  • Sørg for at det alltid finnes en aktivitet å gå til når man ikke spiller (ballkontrolløvelser, treff blink, serveøvelser)
  • Bordtennis fungerer like godt som en del av en variert aktivitetsstasjon i gymsalen, som som egen hovedaktivitet.

 

Hvorfor bordtennis er egnet for kroppsøving

  • Lav terskel – rask mestring! De aller fleste mestrer å sprette ballen og slå den over nettet ganske raskt. Det gir trygghet, mestring og motivasjon.
  • Allsidig trening, da spillet trener reaksjon, koordinasjon, øye-hånd-motorikk, rytme og konsentrasjon. Dette er grunnleggende ferdigheter som er nyttige i mange andre aktiviteter og idretter.
  • Bordtennis egner seg for både elever med høy treningslyst og for de som trenger tryggere rammer. Spillform, banestørrelse og regler kan lett tilpasses. Det kan også spilles sittende eller med alternative grep.
  • Bordtennis skaper variasjon og gir rom for både lek og strukturert læring. Det gir mulighet til å bytte mellom individuell trening, parøvelser, småspill og lek.
  • Selv i gymsaler med begrenset plass gir bordtennis høy aktivitetsgrad og engasjement.


Bordtennis er mer enn bare et spill med racket og ball. Det er en effektiv inngang til motorisk utvikling, mestring og bevegelsesglede i kroppsøving. For elever som kanskje ikke finner seg til rette i tradisjonelle lagspill, kan bordtennis være en aktivitet som bygger selvtillit og lyst til videre fysisk aktivitet. Med riktig utstyr, tydelig organisering og lekende tilnærming kan du gjøre bordtennis til et naturlig og verdifullt innslag i kroppsøvingsfaget.