10 morsomme håndballøvelser

Leter du etter morsomme og lærerike håndballøvelser? Her får du ti varierte aktiviteter som kombinerer lek, teknikk og samspill. 

Målsonejakten

Formål: Bevegelse uten ball, orientering og beslutningstaking i spillsituasjoner

Utstyr: 4–6 små mål (små håndballmål, rockeringer eller markerte soner), en ball, vester

Plassbehov: Halv håndballbane
Tidsbruk: 10–15 minutter

 

Gjennomføring: Spillerne deles i to lag med 3–6 på hvert lag. Det plasseres flere små målsoner (én per 3 spillere) rundt på banen. Lagene scorer ved å fullføre en pasningsrekke (f.eks. 3 pasninger) og så føre ballen inn i en av målsonene uten at den fanges. Motstanderen prøver å hindre dem, men takling er ikke tillatt – kun blokkering og snapp (det vil si å bryte pasningen uten fysisk kontakt).

Ved mål får laget poeng og starter ny runde fra midten. Det angripende laget må stadig velge hvilken sone de går for, og bruke bevegelse uten ball for å åpne rom.

 

Pedagogisk nytte:

  • Utvikler bevissthet om bevegelse og plassering uten ball
  • Krever samhandling og presise pasninger
  • Introduserer "romskaping" som begrep i håndball
  • Gir mange ballberøringer per elev

 

Tilpasninger:

  • 1.–4. trinn: Bruk flere og større målsoner, fjern forsvarere etter behov
  • 5.–7. trinn: Still krav til pasningstyper og antall berøringer
  • 8.–10. trinn: Færre målsoner og flere forsvarere gir økt press og taktisk vanskelighet

 

Sperre og smett

Formål: Trene på sperring, løp uten ball og samspill i angrep

Utstyr: Kjegler eller markeringer, en ball, vester

Plassbehov: En tredjedel av håndballbane
Tidsbruk: 10- 15 minutter

 

Gjennomføring: Elevene jobber i grupper på tre: En med ball, en sperrer, en angriper. Angrepsspilleren starter med ballen og skal forsøke å spille den videre og komme forbi en forsvarer ved hjelp av en sperre fra lagkameraten. Etter pasning løper ballfører rundt sperren og mottar ballen igjen i fart.

Rolleskifte hvert 2- 3 minutt, så alle får øve på å sette sperre, spille og smette gjennom.

 

Pedagogisk nytte:

  • Introduserer viktig element i håndballspill: Samarbeid mellom to for å skape rom
  • Øver elevene i timing, kommunikasjon og bevegelse
  • Rolleforståelse

Tilpasninger:

  • 1- 4. trinn: Start uten forsvarer, kun sperre og bevegelse
  • 5 - 7. trinn: Introduser skyggeforsvar (følge uten å ta ballen)
  • 8- 10. trinn: Full forsvarspress, krav til pasning i fart og skudd etter sperre

 

Kast i bevegelse

Formål: Pasninger i fart, orientering og diagonale bevegelsesmønstre

Utstyr: En ball per gruppe, 4–6 kjegler

Plassbehov: En kvart håndballbane per gruppe
Tidsbruk: 10 minutter

 

Gjennomføring: Lag tre kjegler i en trekant (en pasningsstart, en vendepunkt, en mottak). Spiller A starter med ball og pasning til spiller B som løper diagonalt for å motta ball i fart, vender og spiller til neste i rekken.

Etter kast løper spiller A over banen og stiller seg der B stod. Dette gir en rytmisk flyt hvor alle er i konstant bevegelse og får øve kast, mottak og vending.

 

Pedagogisk nytte:

  • Øver pasninger i fart noe som er avgjørende i reelt håndballspill
  • Trener romforståelse og orientering
  • Skaper flyt og bevegelsesforståelse, ikke stasjonært spill

 

Tilpasninger:

  • 1.–4. trinn: Gjør kastene rolige og i lav fart
  • 5.–7. trinn: Øk tempo, legg til sprett før kast
  • 8.–10. trinn: Pasning med svakeste hånd, variasjon i kast (underarm, sprett, direkte)

Rekkepass og løp

Formål: Pasning i fart, kommunikasjon og grunnleggende oppspill

Utstyr: En ball per gruppe, 4 kjegler

Plassbehov: En kvart håndballbane per gruppe
Tidsbruk: 10–15 minutter

 

Gjennomføring: Elevene jobber i grupper på fire. Tre stiller seg i rekke med 3–4 meter mellom hver, den fjerde starter med ball og løper på utsiden av rekka. Spiller 1 sender pasning til løperen som returnerer ballen i fart, før hun løper videre til neste i rekka og gjentar. Etter én runde bytter man løper.

 

Pedagogisk nytte:

  • Trener bevegelse og kast i fart
  • Krever øyekontakt og kommunikasjon
  • Gir trygghet på å motta og sende ball mens kroppen er i bevegelse

 

Tilpasninger:

  • 1.–4. trinn: Bruk store baller og gåtempo
  • 5.–7. trinn: Øk tempo, bruk én hånd
  • 8.–10. trinn: Kun en berøring, krav om pasningstype (underarm, “stuss”)

 

Hurtigkontring

Formål: Hurtig oppspill, returløp og rolleforståelse

Utstyr: 1 ball, 4–6 vester

Plassbehov: Hel eller halv bane
Tidsbruk: 10–15 minutter

 

Gjennomføring: Tre angripere står klare på midtlinja, mens to forsvarere og en keeper står i forsvar. Øvelsen starter med at keeper kaster ball til én angriper som setter i gang hurtig kontring. Angriperne må bruke banen, pasninger og timing for å komme forbi forsvaret og avslutte med skudd. Etter avslutning løper angriperne tilbake som forsvarere, og tre nye angripere overtar.

 

Pedagogisk nytte:

  • Trener overganger og hurtig reaksjon
  • Bevisstgjør rollebytter (angrep–forsvar)
  • Gir erfaring med numerisk overtall og beslutning i fart

 

Tilpasninger:

  • 1.–4. trinn: Ingen keeper, færre forsvarere
  • 5.–7. trinn: Krav om visse pasningstyper
  • 8.–10. trinn: Begrenset tid til avslutning, krav om sidebytte

Kast og fall

Formål: Fallteknikk ved skudd og trygghet i avslutningsfasen

Utstyr: Tykk matte, 1 ball per elev

Plassbehov: Område foran mål med matte
Tidsbruk: 10–12 minutter

 

Gjennomføring: Elevene øver på å kaste ball mot mål samtidig som de “faller” kontrollert på matte – slik det gjøres i ekte spillsituasjoner med fysisk kontakt. De lærer å lande på siden, med bøyd hofte og arm ute for å dempe.

Start med rolig kast, så introduser bevegelse før kastet. Økten kombinerer kast, kroppskontroll og trygghet.

 

Pedagogisk nytte:

  • Forbereder elevene på reelle spillsituasjoner med kroppskontakt
  • Forebygger skader
  • Øker trygghet i skuddbevegelser

 

Tilpasninger:

  • 1.–4. trinn: Fokus på å “rulle” rolig etter kast
  • 5.–7. trinn: Kast med tempo og vending
  • 8.–10. trinn: Øk høyde og fart – simuler takling i forkant

Markørspill

Formål: Bevegelse uten ball, samspill og romforståelse

Utstyr: 6–10 markører (vester/kjegler), 1 ball

Plassbehov: Halv bane
Tidsbruk: 12–15 minutter

 

Gjennomføring: Spillerne jobber i lag på 4–5 og har som mål å spille ballen til en medspiller som står på en markert plass (markør). Hver gang det lykkes, får laget poeng. Spillerne må flytte seg til nye markører etter pasning – man kan ikke stå stille.

Forsvarerne forsøker å bryte pasninger. Etter 1–2 minutter byttes roller.

 

Pedagogisk nytte:

  • Skaper forståelse for bevegelse i spill
  • Trener hurtige vurderinger og presise pasninger
  • Gir høy aktivitet uten å være kampfokusert

 

Tilpasninger:

  • 1.–4. trinn: Store målområder, ikke aktivt forsvar
  • 5.–7. trinn: Krav om minimum antall pasninger
  • 8.–10. trinn: Tidsbegrenset ballbesittelse, flere forsvarere

Vinkeljakt

Formål: Skudd fra vinkel, kroppskoordinasjon og timing

Utstyr: Ball, mål, 4 kjegler

Plassbehov: Område ved venstre og høyre kant av mål
Tidsbruk: 10–12 minutter

 

Gjennomføring: Elevene jobber to og to. Den ene spiller ballen skrått ut til kant, den andre løper i fart, mottar ball og avslutter fra skrå vinkel – i bevegelse og med hopp om mulig. Bytt roller etter hvert.

Det legges opp kjegler for å vise korrekt vinkel og hjelpe elevene å forstå bane og rom.

 

Pedagogisk nytte:

  • Trener skudd fra vinkel – en viktig ferdighet i kampspill
  • Øver på timing i løp og pasning
  • Kombinerer pasning, mottak, fart og skudd i én bevegelse

 

Tilpasninger:

  • 1.–4. trinn: Rullende ball, stillestående skudd
  • 5.–7. trinn: Innføre hoppskudd
  • 8.–10. trinn: Skudd med forsvar i press, “ett forsøk”-regel

Kamp om midten

Formål: Duellspill, reaksjon og returløp

Utstyr: 1 ball, vester

Plassbehov: Midtsirkel og målområde
Tidsbruk: 10 minutter

 

Gjennomføring: To elever står i midtsirkelen, ryggen til hverandre. Lærer kaster ball opp i lufta og roper “spill!”. Elevene snur seg, kjemper om ballen og løper mot mål for å avslutte. Den som får ballen er angriper, den andre forsvarer.

Etter 20 sekunder byttes paret ut. Poeng for mål, redning eller snapp.

 

Pedagogisk nytte:

  • Trener startdueller og reaksjon
  • Lærer elevene å veksle mellom angrep og forsvar
  • Skaper høy intensitet og morsom konkurranse

 

Tilpasninger:

  • 1.–4. trinn: Rullende ball og redusert fart
  • 5.–7. trinn: Begrenset tid til å score
  • 8.–10. trinn: Start med fysisk kontakt (skulder mot skulder)

Sjefen bestemmer

Formål: Kasteteknikk, koordinasjon og konsentrasjon

Utstyr: Ball per elev

Plassbehov: Gymsal eller åpen bane
Tidsbruk: 8–10 minutter

 

Gjennomføring: En elev er “sjef” og står foran gruppa. De andre imiterer bevegelsene til sjefen: stuss, kast i luft, snurr og kast, klapp før kast, stå på ett bein og kast. Sjefen bestemmer rytme og teknikker. Etter 1 minutt byttes sjef.

For ekstra utfordring kan elevene kaste og fange to og to samtidig.

 

Pedagogisk nytte:

  • Gir variasjon i kast og kontroll
  • Øver på reaksjon, observasjon og imitasjon
  • Inkluderer elevene aktivt som ledere

 

Tilpasninger:

  • 1.–4. trinn: Enkle bevegelser og færre repetisjoner
  • 5.–7. trinn: Kombinasjoner (eks: snurr – kast – klapp)
  • 8.–10. trinn: Bruke svakeste hånd, kast bak ryggen, kast på kommando

HÅNDBALLEK

HÅNDBALLSTAFETTER