Innebandyøvelser for kroppsøving og trening

Her finner du varierte og morsomme innebandyøvelser som passer til både elever og idrettsutøvere. Øvelsene er utviklet for å fremme samarbeid, teknikk og spilleglede, uansett ferdighetsnivå. Med enkle grep kan du tilpasse øktene til alder, nivå og mål med undervisningen eller treningen. 

Pirk vekk motstanderens ball

Formål: Ballkontroll

Øvelsen trener ballkontroll, overblikk og forsvarsteknikk på en aktiv og leken måte. Elevene må holde kontroll på egen ball samtidig som de skal prøve å slå bort andres. Øvelsen utfordrer både koordinasjon, reaksjonsevne og evnen til å lese situasjoner, viktige ferdigheter i alle ballspill.

 

Gjennomføring: 

Lag tre firkanter av kjegler, en stor, en middels og en liten. Alle starter i den største firkanten med hver sin ball. Oppgaven er å beskytte egen ball samtidig som man prøver å slå bort motstandernes baller.
Når en spiller mister ballen, flytter de seg til neste firkant (fra stor til middels, og deretter til liten). Mister de ballen i den minste firkanten, starter de på nytt i den største.
Oppmuntre spillerne til å holde et lavt tyngdepunkt med bøyde knær og god balanse. Elevene skal ha kontroll på egen ball før de går i duell.

 

Variasjon:

Parspill: To og to spiller sammen med to baller i en stor firkant. Mister et par ballen ut, må de ut av firkanten. Dette legger til et samarbeidselement der elevene må kommunisere og hjelpe hverandre med å beskytte ballene.

 

Utstyr:

Øvelsen kan gjennomføres med innebandykølle og ball, fotball eller små plastballer, avhengig av hvilket ferdighetsområde du ønsker å trene.

 

Tidsstyring:

Spill for eksempel ett minutt av gangen og se hvor mange som fortsatt har ball ved slutten av runden.

 

Pedagogiske fordeler:

  • Trener ballkontroll under press og romforståelse.
  • Utvikler evnen til å vurdere risiko og ta raske beslutninger.
  • Skaper høy aktivitet og engasjement hos alle, ingen står stille.
  • I parvarianten får elevene øvd på kommunikasjon, samarbeid og felles forsvar.
  • Gir en naturlig inngang til å snakke om regler for takling og fair play, og hvordan man kan vinne ballen på en lovlig måte.

Løpende villsvin

Formål: Pasning og mottak

Øvelsen trener presise pasninger langs gulvet og evnen til å beregne bevegelse hos en spiller i fart. Elevene må vurdere timing, retning og kraft for å treffe et bevegelig mål – en ferdighet som er sentral i de fleste ballspill. Øvelsen er både morsom og konkurransepreget, og skaper høy aktivitet og fokus.

 

Gjennomføring:

Merk opp en korridor med kjegler. Bredden kan justeres etter alder og ferdighetsnivå. Del gruppen i to lag:

  • Lag 1 står langs korridoren med baller.
  • Lag 2 står i den ene enden, klare til å løpe gjennom korridoren til motsatt side.

Når læreren gir signal, skal løperne bevege seg gjennom korridoren med køllen i gulvet og strak arm. Laget langs sidene prøver å treffe køllebladet til løperne med pasninger langs bakken. Tell hvor mange treff laget får. Bytt roller etterpå og se hvilket lag som traff flest ganger.

Vær tydelig på at alle pasninger skal gå langs gulvet for å ivareta trygghet og teknikk.

 

Variasjon:

  • Star Wars-versjonen: La spillerne som løper være «Jedi-riddere» som skal unngå treff fra «stormtroopers». Spill gjerne musikk for å øke stemningen.
  • Nivåtilpasning: Øk bredden på korridoren for yngre elever, eller innfør tidsbegrensning for eldre elever.
  • Utstyr: Kan gjennomføres med innebandykølle og ball, små håndballer eller erteposer for variasjon.

 

Pedagogiske fordeler:

  • Trener presisjonspasninger, timing og romforståelse.
  • Utvikler evnen til å forutse bevegelser og tilpasse kraft i pasningene.
  • Gir trygghet i tekniske ferdigheter gjennom lek og konkurranse.
  • Bidrar til mestringsfølelse hos både kastere og løpere.
  • Skaper høy aktivitet og gir rom for tilpasning til alle ferdighetsnivåer.

Håndleddsskudd

Formål: Skudd

Hensikten med øvelsen er å utvikle presisjon, balanse og teknikk i håndleddsskuddet, et av de mest effektive skuddene i innebandy når man er nær mål. Øvelsen gir også trening i ballføring, kroppsstilling og posisjonering for å skjerme ballen fra motstander.

 

Gjennomføring:

Spillerne starter ved midtlinjen, med en ball hver. De fører ballen hurtig rundt en serie med kjegler, med begge hender på køllen og lavt tyngdepunkt. Etter siste kjegle skal de avslutte så raskt som mulig med et håndleddsskudd mot mål. Spillerne bytter side etter hvert forsøk slik at begge sider av kroppen blir trent. Det kan skytes både på forehand og backhand for å øve variasjon.

 

Variasjon:

  • Taktisk variant: Sett inn en passiv eller aktiv forsvarer i stedet for kjeglen nærmest mål. Dette gir mer realistisk spilltrening.
  • Alternativ avslutning: La spillerne velge mellom forehand og backhand, eller be dem variere mellom de to for å utfordre koordinasjonen.
  • Bevegelsesvariant: Etter siste kjegle skal spillerne føre ballen rundt kjeglen og videre mot mål med kroppen mellom ballen og kjeglen for å trene på skjerme- og avslutningsteknikk.

 

Pedagogiske fordeler:

  • Trener hurtig og presis avslutningsteknikk under bevegelse.
  • Fremmer koordinasjon og kroppsposisjonering for å beskytte ballen.
  • Øker forståelsen for valg av skuddtype (forehand vs. backhand).
  • Gir naturlig progresjon fra teknisk øving til funksjonell spillsituasjon.
  • Bidrar til mestring og trygghet foran mål, spesielt for elever som trener på hurtige avslutninger.

Magic box

Formål: Lek og småspill

Magic box er en energisk og morsom øvelse som kombinerer ballkontroll, koordinasjon og samspill. Elevene må bruke både øyne, hender og føtter samtidig, og veksle raskt mellom to spillformer. Øvelsen passer godt som oppvarming eller som variasjon i økter som fokuserer på reaksjon, samarbeid og bevegelse i rommet.

 

Gjennomføring:

Del gruppen i to lag. Ett lag spiller med innebandyball og kølle, mens det andre laget spiller med fotball. Innebandyballen skal kun berøres med køllen, mens fotballen kun skal spilles med føttene. Begge lagene spiller samtidig innenfor samme område – “the magic box”. Det gjelder å holde kontroll på egen ball, unngå kollisjoner og samarbeide som lag. Etter en runde kan lagene bytte roller slik at alle får prøvd begge balltypene.

 

Variasjon:

  • Tidsstyrt konkurranse: Spill for eksempel i ett minutt og se hvilket lag som klarer flest pasninger eller treff.
  • Bytte midt i spillet: Gi signal underveis slik at lagene må bytte balltype raskt – fra kølle til føtter og omvendt.
  • Utendørsversjon: Bruk større bane og legg inn hindringer eller soner for ekstra utfordring.

 

Pedagogiske fordeler:

  • Trener øyekoordinasjon, reaksjon og romforståelse.
  • Skaper høy aktivitet og kontinuerlig bevegelse.
  • Fremmer samarbeid og kommunikasjon mellom spillere.
  • Gir variasjon og humor i treningen, noe som øker motivasjonen.
  • Passer godt til elever på ulike nivåer – alle kan bidra og oppleve mestring.

Utkast

Formål: Målvaktstrening

Denne øvelsen trener både målvaktens presisjon i utkast og utespillernes evne til å time løp og avslutninger. Målvakten må lese spillet, tilpasse kraft og retning, og sette i gang en kontring med presisjon – akkurat slik det kreves i kamp. Samtidig får spillerne øvd på raske skudd, returløp og samspill med keeper.

 

Gjennomføring:

Målvakten har flere baller plassert på målburet. Utespillerne står i rundvannet med hver sin kølle.

  • Første spiller fører ballen rundt en kjegle og skyter på mål.
  • Etter skuddet løper spilleren rundt målet og opp på motsatt side.
  • Målvakten fanger ballen (eller får ny ball) og kaster ut et presist utkast til spilleren som kommer i fart.
  • Spilleren mottar ballen og avslutter på motsatt mål.

Bytt roller jevnlig slik at flere får prøve seg som målvakt.

 

Variasjon:

  • Nivåtilpasning: Start med stillestående mottaker slik at målvakten får fokusere på teknikk. Øk vanskelighetsgraden med spillere i fart etter hvert.
  • Konkurranseform: Tell antall presise utkast og treff på mål i løpet av et gitt tidsrom.
  • Teamøvelse: La to spillere løpe samtidig, slik at målvakten må vurdere hvem som ligger best plassert for utkastet.

 

Pedagogiske fordeler:

  • Trener hurtig beslutningstaking og presisjon hos målvakten.
  • Gir forståelse for kontring og overgangsspill.
  • Øver på samarbeid og kommunikasjon mellom keeper og utespillere.
  • Skaper høy aktivitet, naturlig flyt og realistiske spillsituasjoner.
  • Gir målrettet og trygg trening i utkast under press.

Nummerspill

Formål: Forsvarstrening

Nummerspill er en høyintensitetsøvelse som kombinerer angrep, forsvar og rask omstilling. Øvelsen utvikler spillforståelse, samhandling og kommunikasjon, samtidig som spillerne lærer å vurdere rom, posisjonering og timing. Den passer godt mot slutten av økta, når elevene er varme og skal omsette teknikk til spill.

 

Gjennomføring:

Del gruppen i to lag som stiller opp på hver sin side av målet. Målvakten kaster ballen ut på banen og roper samtidig et tall, for eksempel «to!».
Tallet bestemmer hvor mange spillere som skal løpe ut fra hvert lag og spille mot hverandre.

  • 1 mot 1
  • 2 mot 2
  • 3 mot 3
  • 4 mot 4

Når spillet er ferdig, stiller spillerne seg bakerst i rekka, og neste runde settes i gang. Det kan legges inn poeng for mål, redninger eller raskest overgang.

 

Variasjon:

  • Midtstreksvariant: Start spillet fra midtstreken for å øke løpslengde og tempo.
  • Taktisk fokus: Gi ulike oppgaver – for eksempel at det ene laget skal fokusere på hurtig kontring, mens det andre skal trene på å etablere forsvar.
  • Konkurranse: Tell mål sammenlagt over flere runder for å skape ekstra motivasjon.

 

Pedagogiske fordeler:

  • Trener hurtige overganger og spilleforståelse under press.
  • Gir mange avslutningsmuligheter og høy intensitet.
  • Utvikler både offensive og defensive ferdigheter i én og samme øvelse.
  • Gir forsvarsspillerne trening i romforståelse og soneforsvar, uansett antall spillere.
  • Fremmer kommunikasjon og samhandling i spillnære situasjoner.

Veggspill og avslutning

Formål: Angrep

Øvelsen utvikler samspill, bevegelse og avslutningsteknikk. Målet er å trene på presise pasninger, bevisst plassering og god timing i løpene. Samtidig gir den forståelse for hvordan spillere kan skape rom gjennom bevegelser uten ball – en sentral ferdighet i alt lagspill.

 

Gjennomføring:

  • Plasser én spiller ved midtlinjen og én i midten.
  • Spilleren ved midtlinjen sender en pasning inn til spilleren i midten.
  • Spilleren i midten spiller umiddelbart tilbake – et klassisk veggspill.
  • Spilleren som slo veggpasningen løper et V-formet løp foran mål for å motta pasningen igjen og avslutte.
  • Spilleren med ball fortsetter bak mål og får tre valg:
  • Sentre ved første stolpe
  • Sentre ved andre stolpe
  • Gå selv «kjøkkenveien» og avslutte fra baksiden av målet

Når øvelsen er godt innarbeidet, kan tempoet økes for å trene på flyt og hurtige beslutninger.

 

Variasjon:

  • Forsvarsutfordring: Legg inn en forsvarsspiller som gjør øvelsen mer realistisk og utfordrer presisjon og samspill.
  • Rollebytte: Bytt roller etter hver runde slik at alle får prøve både pasning, løp og avslutning.
  • Spill fra motsatt side: Kjr øvelsen fra venstre og høyre side for å trene avslutninger med begge sider av kølle eller fot.

 

Pedagogiske fordeler:

  • Trener pasningskvalitet, bevegelse uten ball og samspill.
  • Øver på timing og kommunikasjon mellom spillerne.
  • Gir forståelse for hvordan skape og utnytte rom foran mål.
  • Øker flyt og samhandling i offensive spillmønstre.
  • Forbedrer avslutningsteknikk under bevegelse.

Spill i under- og overtall

Formål: Kamptrening

Denne øvelsen trener samspill, kommunikasjon og taktiske valg i situasjoner med ubalanse i antall spillere. Spillerne får erfaring med å utnytte overtall offensivt og stå imot press i undertall. Samtidig utvikles forståelsen for hvordan laget kan bevege seg som en enhet – både for å skape rom og for å dekke rom.

 

Gjennomføring:

  • Spill fem mot fire på stor bane i to minutter.
  • Etter hver runde får spillerne en kort pause til å snakke sammen og justere strategi.
  • Resten av laget holder seg i aktivitet ved å spille mindre kamper i mellomtiden – for eksempel to mot én, tre mot fire eller fire mot fire, avhengig av gruppestørrelse.

Målet for laget i overtall er å holde ballen i laget og skape klare avslutningsmuligheter. Laget i undertall skal jobbe med posisjonering, kommunikasjon og å vinne tilbake ballen.

 

Variasjon:

  • Kortere eller lengre perioder: Øk eller reduser spilletiden for å endre intensitet.
  • Bytt roller: Etter hver runde bytter lagene slik at alle får trent både over- og undertallsspill.
  • Instruksjonsfokus: Gi lagene ulike mål, for eksempel «fem pasninger før avslutning» eller «gjenvinn ballen på under ti sekunder».
  • Småbanespill: Bruk mindre bane for raskere beslutninger og flere ballinvolveringer.

 

Pedagogiske fordeler:

  • Trener strategisk forståelse og kommunikasjon i pressede situasjoner.
  • Gir innsikt i hvordan man skaper overtall og beskytter rom i undertall.
  • Øker evnen til hurtig omstilling mellom angrep og forsvar.
  • Fremmer samarbeid, rolleforståelse og trygghet i lagspill.
Innebandy - 3. utgave
Innebandy - 3. utgaveVarenrFBF990020023
18 på lager
399,-

Øvelsene over er hentet fra boken Innebandy, 3 utgave fra Fagbokforlaget og er brukt med tillatelse. De er skrevet om for å passe vårt format. Er du interessert i flere øvelser, kan boken anbefales. Den er delt inn i 8 temaer med nyttige tips og triks og en egen øvelsesbank for hvert tema. Lett og hendig format gjør at denne boke passer perfekt i enhver trenerbag.