Spilleregler
- Død sone ("non-volley zone") forenkles: Mange dropper eller forenkler regelen om "kitchen" i starten.
- Volley tillates i hele banen: For å unngå for mye stopp, lar man ofte elever slå volleys fra hvor som helst, spesielt i begynnelsen.
- Ball med en sprett: Noen skoler innfører egne regler som sier at ballen skal sprette en gang på hver side før man kan volleye, for å senke tempoet.
Progressiv tilnærming
- Mange lærere bruker stasjonbasert opplæring, der regler og ferdigheter introduseres gradvis.
- Øvelsene går fra individuell ballkontroll, til parspill uten poeng, og videre til kamp med poeng og fulle regler.
Tilpasninger for inkludering
- Bruk av mykere baller eller større racketer.
- Kortere baner for elever med redusert bevegelighet.
- Fokus på samspill fremfor konkurranse. F.eks. ved å belønne flest sammenhengende slag fremfor poeng.
Kobling til læreplanen
Selv om det ikke finnes formelle læreplanmål knyttet til pickleball, støtter pickleball flere kompetansemål i kroppsøving for ungdomstrinnet og videregående som går ut på å utforske og samhandle i bevegelsesaktiviteter alene og sammen med andre, bruke ferdigheter i ulike idretter og utvikle egne ferdigheter, samarbeide og vise fair play samt reflektere over bevegelseskultur og egen utvikling