Pickleballregler tilpasset skolebruk

Det finnes ingen nasjonalt fastsatte, egne regler for pickleball i skolen (hverken for ungdomsskole eller videregående) i Norge per i dag. Pickleball i skolen følger i utgangspunktet de offisielle reglene, men tilpasses av læreren etter nivå, alder og læringsmål. 

Her får du forslag til hvordan du kan bruke og justere pickleballreglene for ungdomstrinnet og videregående. Alle forslagene tar utgangspunkt i læreplanen og er enkle å gjennomføre i skolehverdagen. Vi har satt opp en liten oversikt over hvordan pickleball-reglene ofte justeres og tilpasses i skolen:

Banestørrelse og baneoppsett

  • Gymsal: Det er vanlig å bruke eksisterende badmintonbaner og justere litt på linjene med tape eller kjegler.
  • Dobbelt så mange baner: En gymsal med to badmintonbaner kan enkelt romme fire pickleballbaner, noe som gir økt elevaktivitet.


Antall spillere

  • Dobbel og singel: Dobbel er mest brukt i undervisning, fordi det gir bedre flyt og sosialt samspill.
  • Flere på hvert lag: På lavere nivå kan man tillate 3–4 spillere på hvert lag og la elevene rullere.

 

Serve og poeng

  • Enklere serve: Man kan la elevene serve overhånd eller fra hvilken som helst høyde for enklere gjennomføring.
  • Ingen poengstraff på feil: I introduksjonsfasen er det vanlig å ikke telle servefeil som poengtap.
  • Kortere kamper: Spill til 7 eller 9 poeng, og ikke nødvendigvis med to poengs margin.     

Spilleregler

  • Død sone ("non-volley zone") forenkles: Mange dropper eller forenkler regelen om "kitchen" i starten.
  • Volley tillates i hele banen: For å unngå for mye stopp, lar man ofte elever slå volleys fra hvor som helst, spesielt i begynnelsen.
  • Ball med en sprett: Noen skoler innfører egne regler som sier at ballen skal sprette en gang på hver side før man kan volleye, for å senke tempoet.


Progressiv tilnærming

  • Mange lærere bruker stasjonbasert opplæring, der regler og ferdigheter introduseres gradvis.
  • Øvelsene går fra individuell ballkontroll, til parspill uten poeng, og videre til kamp med poeng og fulle regler.


Tilpasninger for inkludering

  • Bruk av mykere baller eller større racketer.
  • Kortere baner for elever med redusert bevegelighet.
  • Fokus på samspill fremfor konkurranse. F.eks. ved å belønne flest sammenhengende slag fremfor poeng.


Kobling til læreplanen

Selv om det ikke finnes formelle læreplanmål knyttet til pickleball, støtter pickleball flere kompetansemål i kroppsøving for ungdomstrinnet og videregående som går ut på å utforske og samhandle i bevegelsesaktiviteter alene og sammen med andre, bruke ferdigheter i ulike idretter og utvikle egne ferdigheter, samarbeide og vise fair play samt reflektere over bevegelseskultur og egen utvikling
 

PICKLEBALL SPILLEREGLER

RALLYSCORING I PICKLEBALL

PICKLEBALL  I KROPPSØVINGSTIMEN>>

PICKLEBALL UTSTYR>>