Sprettparaden
Fokus: Sprett, rytme og hånd–øye-koordinasjon
Formål:
Å trene rytme, sprettkontroll og presisjon samtidig som balanse og rytmisk forståelse stimuleres.
Gjennomføring:
- Elevene står på rekke oppå AirTracken med en ball hver. Først skal de bare sprett-trene i ro.
- Så kommer rytmelek: læreren bestemmer et mønster, for eksempel to raske sprett og ett langt, som elevene skal gjenta samtidig.
- Etter hvert kan de begynne å bevege seg fremover mens de spretter, med små hopp mellom hvert sprett.
- Når rytmen sitter, kan man legge inn variasjoner:
- Bytt hånd underveis.
- Sprett mens du går sidelengs eller baklengs.
- Lag to lag som møtes på midten, den som mister rytmen må starte på nytt.
Pedagogisk verdi:
Sprettparaden stimulerer rytmesans, koordinasjon og finmotorikk. Elevene får erfaring med å holde fokus og følge felles rytme, en nøkkel i mange idretter. Øvelsen passer alle nivåer, og tempo, ballstørrelse og vanskelighetsgrad kan tilpasses.