Volleyball i kroppsøving

Volleyball i kroppsøvingsfaget gir elevene trening i bevegelse, samarbeid og teknikk, uavhengig av nivå. Med riktig tilpasning og progresjon blir volleyball en engasjerende aktivitet der alle kan oppleve mestring og samspill.

 

 

 

Volleyball er en inkluderende og utviklende idrett som egner seg svært godt i kroppssøvingsfaget. Med fokus på ballkontroll, samspill og rytme, gir volleyball elevene mulighet til å trene både koordinative ferdigheter og samarbeidsevner. Ved å tilpasse regler og aktivitet til alder og ferdighetsnivå, blir volleyball en morsom og mestringsorientert del av kroppssøvingen fra småtrinnet til videregående.

 

Læringsmål med volleyball i kroppssøving

Volleyball er en allsidig aktivitet som kombinerer tekniske ferdigheter med samspill og koordinasjon. Som leverandør til skoler og idrettslag har vi lang erfaring med å anbefale aktiviteter som skaper både mestring og bevegelsesglede. Gjennom tilpassede øvelser kan volleyball bidra til å oppfylle mange av kompetansemålene i kroppssøvingsfaget.

 

Koordinasjon og ferdigheter

Koordinasjon er en sentral del av spillet. For å lykkes med serve, mottak, opplegg og angrep, må elevene utvikle god timing, balanse, øye-hånd-koordinasjon og romforståelse. I volleyball er det ikke nok å treffe ballen, den må spilles presist og til rett tid i samspill med andre.

Gjennom lek og øvelser som ballongvolley, sirkelserve og volleytennis, får elevene øvd på å kontrollere ballen og kroppen samtidig. De lærer å forutse ballbaner, plassere seg riktig og koordinere egne bevegelser i forhold til lagkamerater. Dette gir verdifull motorisk trening, spesielt på mellom- og ungdomstrinnet, hvor utvikling av koordinative ferdigheter er viktig.

 

Progresjon i undervisningen

For at volleyball skal bli en god opplevelse for alle elever, må undervisningen bygges opp med tydelig progresjon. Ved å starte med lekpregede aktiviteter og gradvis øke kompleksiteten i reglene, øvelsene og teknikkene, får elevene en trygg vei inn i spillet. Progresjon handler ikke bare om ferdigheter, men også om trygghet og motivasjon. Elever som får mestring underveis, tør å prøve mer og deltar mer aktivt.

 

Eksempel på progresjon:

  • Ballfølelse og bevegelse: Ballongvolley, kaste-og-ta-øvelser, enkle slag mot vegg
  • Kontroll og samarbeid: Sirkelserve, volleytennis, pasninger i par
  • Forenklet spill: Spill med færre spillere, lavt nett og regler tilpasset nivå
  • Strukturert spill: Spill med rotering, poengsystem og grunnleggende taktikk

 

 

Tilpasning

God kroppssøving er tilpasset kropp, erfaring og ferdighetsnivå. Tilpasning gjør det mulig å inkludere alle elever, også de med lav erfaring fra ballspill, motoriske utfordringer eller lav motivasjon. I volleyball er det enkelt å justere spillformen slik at flere opplever mestring:

 

  • Senk nettet for yngre elever eller nybegynnere for å gjøre det lettere å spille ballen over
  • Spill to- eller tre-mot-tre for mer plass og flere ballkontakter per elev
  • Bruk myke baller eller ballonger for nybegynnere og barn
  • Tillat for eksempel en sprett, flere enn tre berøringer eller spill uten rotasjon
  • Bruk halve baner eller tverrstilt bane i gymsalen for å gi oversikt og trygghet

 

Mer enn en ballidrett

Volleyball handler ikke bare om slag og poeng. Det handler om å lese medspillere, kommunisere og bevege seg som et lag. Derfor er volleyball en utmerket arena for å trene sosiale ferdigheter, ansvar, samhandling og rolleforståelse – alle kjerneelementer i læreplanens kompetansemål.

Volleyball kan også brukes tverrfaglig, for eksempel i arbeid med begreper som kraft og bevegelse i naturfag, eller måling og statistikk i matematikk (hvor mange pasninger klarte vi, hvor lenge holdt vi ballen i spill?).

 

Med god planlegging, tydelig progresjon og kloke tilpasninger, kan volleyball gi høy aktivitet, sterk mestringsfølelse og gode læringsøyeblikk i kroppssøvingsfaget. Det er en idrett som naturlig fremmer koordinasjon, samarbeid og bevegelsesglede, og som passer for langt flere elever enn man kanskje tror.