Tiervenner med gummiskiver

Gummiskivene med tall fra -10 til 10 er ypperlig for å gjøre matematikkundervisningen mer aktiv og engasjerende. De passer godt til både tallforståelse, bevegelse og samarbeid i skolen.

 

 

Tiervenner med gummiskiver

Mål: Trene hukommelse og hoderegning gjennom lek og samarbeid.
Format: Gruppelek
Sted: Klasserom, gymsal eller aktivitetsrom.

 

Slik gjør du:

  • Legg tallskivene med baksiden opp på gulvet eller et bord, slik at tallene ikke synes. Del klassen i små grupper på 3–4 elever. Gruppene spiller én og én.
     
  • Hver gruppe får snu to skiver per tur og forsøker å finne en kombinasjon som til sammen gir ti. Finner de en riktig kombinasjon (f.eks. 6 og 4), får de beholde paret. Hvis summen ikke blir ti, må de snu skivene tilbake.
     
  • Spillet fortsetter til det ikke er flere gyldige kombinasjoner igjen. Den gruppa som har samlet flest riktige par, vinner. Øvelsen trener tallforståelse, hukommelse og samarbeid, og elevene må hele tiden være aktive og følge med.

 

Variasjon:

  • Bruk stoppeklokke og la hver gruppe spille mot klokka.
     

Tiervennjakt

Mål: Finne riktig partner og tren på tallkombinasjoner som gir 10.
Format: Samarbeidslek, lavterskel
Sted: Klasserom, gymsal eller skolegård.

 

Slik gjør du:

  • Velg ut 10 tallskiver som utgjør fem riktige par (f.eks. 1+9, 2+8, osv.). Del ut én skive til hver elev – maks 10 elever per runde. Elevene beveger seg fritt rundt i rommet og leter etter sin tiervenn.

 

  • Når to elever har funnet hverandre, roper de ut sin kombinasjon: “3 og 7 blir tiervenn!” – og setter seg sammen. Gjenta leken i puljer eller bruk stasjoner dersom dere er mange. Inkluder gjerne observatører som krysser av kombinasjoner i et regneark – da får flere vært deltakende på ulike måter.

 

Tips: 

  • En fin isbryteraktivitet i starten av timen som enkelt kan tilpasses yngre elever eller elever som trenger mestring.
     

Tiervennsirkel

Mål: Lytte, samarbeide og regne i bevegelse
Format: Helklasseaktivitet
Sted: Gymsal eller uteområde

 

Slik gjør du:

  • Plasser ti tallskiver i sirkel på gulvet. Del klassen i to like store grupper. Den ene gruppa stiller seg på innsiden av sirkelen, den andre på utsiden. Når du roper “Tiervenn!”, skal elevene på innsiden raskt finne sin match på utsiden – den eleven som bærer tallet som sammen med deres eget utgjør ti.
     
  • De stiller seg sammen på skivene og sier høyt: “1 + 9 = 10”. Deretter bytter gruppene plass og leken gjentas. Dette er en sosial og fartsfylt aktivitet som passer godt i starten av en time for å få opp pulsen og aktivisere hele klassen.

 

Tips:

  • Innfør enkle konsekvenser som at den siste duoen må ta en ekstra utfordring og kombiner med musikk for enda høyere engasjement.

Hopp på ti

Mål: Knytte hoderegning til fysisk aktivitet og koordinasjon
Format: Individuell motorisk oppgave
Sted: Gymsal, aktivitetsrom, uteområde.

 

Slik gjør du:

  • Legg ut 10 tallskiver tilfeldig på gulvet. En og en elev får starte og hopper først til én skive, for eksempel 4. Deretter skal hen raskt finne og hoppe videre til en skive som sammen med den første gir summen 10 – altså 6.

 

  • Når eleven lander på andre skive, sier hen høyt: “4 pluss 6 er 10!”. Det gir både en fysisk og auditiv forsterkning av regnestykker, og leken kombinerer matematikk med kropp og bevegelse.

 

Tips:

  • Ha flere parallelle baner med skiver for høyere aktivitet. Skap variasjon og tilpass ved å bruke andre summer (f.eks. 5, 15, 20) etter nivå.
     

Gummiskiver med tall

Flere aktiv læring spill